A concepção zoológica de Maximiano Lemos (1860-1923) no compêndio Elementos de zoologia, de 1890

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v17i2.885

Keywords:

Ensino industrial Portugal, Ensino de zoologia, Elementos de zoologia, Século XIX

Abstract

Portugal invested in the formation of industrial education, with the creation of the “Industrial Institute of Lisbon” and the “Industrial School of Porto” in November 1852 with the aim of instructing and educating the working classes of the city of Porto and Lisbon. The objective of the article is to analyze the zoological conception present in the compendium elementos de zoologia by the author Maximiano Lemos from the year 1890 used in the industrial schools of the cities. In order to understand the zoological conception in the compendium, we start with the following research question: “What were the main influences that Maximiano Lemos had on zoological knowledge?”. In the developed documental analysis, three categories of zoological conception were obtained: taxonomy and zoological classification, mechanistic philosophy and corporeal division plan. It is concluded that Maximiano Lemos adopted the taxonomy and mechanistic philosophy of Carl Friedrich Wilhelm Claus and Oscar Hertwig respectively, while the corporeal division plan was of French origin by Edmond Perrier.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBARRACÍN, A.; TEULÓN, A. La teoría celular en el siglo XIX. Madrid: Akal, 1993.

ALVES, Luís Alberto Marques; COSTA, Patrícia. Os instrumentos científicos e os manuais no ensino industrial na cidade do Porto (Portugal) na segunda metade do século XIX. Revista Educação em Foco, v. especial, n. 44, 2021.

BERTONI, D.; LUZ, A. Estilos de pensamento biológico sobre o fenômeno vida. Revista Contexto & Educação, v. 26, n. 86, p. 23-49, 2011.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

CLAUS, C.F.W. Grundzüge der Zoologie. Marburg: Elwert'sche Verlagsbuchhandlung, 1868.

COSTA, M.A.N. O ensino industrial em Portugal de 1852 a 1900. Lisboa: [s.n.], 1990.

COSTA, P.; CHAMINÉ, H.; CALLAPEZ, P. O ensino industrial em Portugal e a popularização da ciência. In: Congresso Luso-Brasileiro de História das Ciências, 8., 2011, Coimbra. Anais […]. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2011.

EL-HANI, C. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Unesp, 2005. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539302758

FREZZATTI JR., W. Haeckel e Nietzsche: aspectos da crítica ao mecanicismo no século XIX. Scientiae Studia, v. 1, p. 435-461, 2003.

GUIMARÃES, V.S. Entrevista com Roger Chartier: representações das práticas, práticas da representação. História, n. 40, p. 1-11, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4369e2021065

GOUVÊA, M. Estudos sobre desenvolvimento humano no século XIX: da biologia à psicogenia. Cadernos de Pesquisa, v. 38, p. 535-557, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000200013

HERTWIG, O. Das Werden der Organismen, eine Widerlegung der Darwinschen Zufallslehre. Jena: Gustav Fischer, 1876.

LINNAEUS, C. Systema naturae per regna tria naturae: secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis. Lipsiae: Imprensis Librariae Kortii, 1758. DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.542

LEMOS, M. Elementos de botânica. 2. ed. Porto: Typ. de Arthur José de Sousa, 1880.

LEMOS, M. Elementos de zoologia: 4ª e 5º ano do curso. Porto: Tipografia Mendonça, 1890.

LEMOS, M. Elementos de geologia coordenados. Porto: Tipografia Mendonça, 1893.

LORENZ, K.M. Ciência, educação e livros didáticos do século XIX: os compêndios das ciências naturais do colégio de Pedro II. Uberlândia: EdUFU, 2010. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-253-3

MARTINHO, M.M.A. A criação do ensino industrial de Portugal. Porto: Viseu, 2006.

MARTINS, L.A.P. O papel do núcleo na herança (1870-1900): um estudo de caso: a teoria dos idioblastos de O. Hertwig. Filosofia e História da Biologia, v. 6, n. 2, p. 269-290, 2011.

MATEUS, A.M. Fundamentos da zoologia sistemática. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1989.

MAYR, E. O desenvolvimento do pensamento biológico. Tradução de I. Martinazzo. Brasília: Editora da UNB, 1998.

NASCIMENTO JÚNIOR, A.F.A.; SOUZA, D.C. A busca das ideias estruturantes da biologia na história dos estudos dos seres vivos no século XIX. Theoria: Revista Eletrônica de Filosofia, v. 8, p. 58-88, 2016.

PERRIER, E. Anatomie et physiologie animales. Paris: Masson, 1882.

PORTUGAL. Decreto de 30 de dezembro de 1852. Organisação e regimento da administração de justiça nas provincias de Angola, São Thomé e Príncipe e suas dependencias. Arquivo Histórico do Isep, Porto. 1852. Disponível em: https://www.fd.unl.pt/Anexos/Investigacao/1418.pdf. Acesso em: 2 jan. 2024.

PORTUGAL. Decreto de 20 de outubro de 1888. Diário do Governo. Lisboa, n. 242, p. 2037-2038, 22 out. 1888.

RIBEIRO, L.S.; MOTA, M.D.A.; LEITE, R.C.M. História da educação científica: revisando aspectos e construindo perspectivas. Revista Educar Mais, n. 5, v. 2, p. 198-216, 2021. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2053

SAAVEDRA, A. O professor Maximiano Lemos: inventário bibliográfico. Porto: Editora Porto, 1923.

SÁ-SILVA, J.R.; ALMEIDA, C.D.; GUINDANI, J.F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.

SIMÃO, M.M.; PARANHOS, R.; GUIMARÃES, S.S.M. As formas de pensar a vida como objeto de estudo primordial da biologia. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 14, n. 2, p. 235-251, 2021. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v14i2.691

SILVA, E.C; AIRES, J. Concepções filosóficas de vida: contribuições ao ensino da teoria celular. Philosophy & History of Biology/Filosofia e História da Biologia, v. 14, n. 2, 2019.

SIMÕES, A.; DIOGO, M.P.; GAVROGLU, K. Sciences in the universities of Europe, nineteenth and twentieth centuries: academic landscapes. Dordrecht: Springer, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9636-1

Published

2024-12-19

Issue

Section

Articles (History of Science and Education)