Resistance and scientific accommodation in Brazilian cinema throughout the military dictatorship (1964-1985)

the case of Brasil ano 2000 (1969) and Abrigo nuclear (1981)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v16i2.928

Keywords:

cinema , science , historical source , military dictatorship , dystopias

Abstract

In this paper, we propose the use of movies as historical sources to discuss the relationship between science, society, politics, economy, and culture during the Brazilian Military Dictatorship (1964-1985). We noticed that in this period there was a growth of Brazilian dystopic movies, what can be explained by numerous reasons beyond the international movie scenario, for instance, as a way to criticize the government and at the same time escape from censorship. We analyzed two movies: Brasil Ano 2000 and Abrigo Nuclear. In the first, science is represented as a fundamental part of the military development project, in other words, as part of the government. In the latter, we find the transition to the concept of an active science, not as part of the government. Released in different moments of the dictatorship, the movies represent the movements that Brazilian science itself experienced during this period, a parallel that we intend to stress in this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADUSP, Associação dos docentes da Universidade de São Paulo. O controle ideológico na USP (1964-1978). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2018.

AZEVEDO, F. (org.). As ciências no Brasil. 2. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1995. 2 v.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASSALO, J.M.F.; FREIRE JUNIOR, O. Wheeler, Tiomno e a física brasileira. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 4, p. 426-437, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-47442003000400013

BASSALO, J.M.F.; FREIRE JUNIOR, O. John Archibald Wheeler e a física brasileira. Física na Escola, v. 9, n. 1, p. 44-47, 2008.

BERNADET, J.C. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1980.

BURKE, P. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

CLEMENTE, J.E.F. Ciência e política durante a ditadura militar: o caso da comunidade brasileira de físicos (1964-1979). Salvador: Sagga, 2020.

DAMINELLO, L.A. Brasil, ano 2000. Zanzalá: Revista Brasileira de Estudos sobre Gêneros Cinematográficos e Audiovisuais, v. 6, n. 1, p. 7-12, 2020.

DANTES, M.A.M.; FIGUEIRÔA, S.; LOPES, M.M. Sciences in Brazil: an overview from 1870-1920. In: KRAUSE, D.; VIDEIRA, A.A.P. (eds.). Brazilian studies in philosophy and history of science: an account of recent works. Dordrecht: Springer, 2011. p. 95-105. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-9422-3_5

DIAS, R.O. Cinema e história cultural. In: MARTINS, W.S.; SANGLARD, G. (orgs.). História cultural: ensaios sobre linguagens, identidades e práticas de poder. Rio de Janeiro: Apicuri, 2010.

DOMINGOS NETO, M. (org.). O militar e a ciência no Brasil. Rio de Janeiro: Gramma, 2010.

FERRI, M.G.; MOTOYAMA, S. (coord.). História das ciências no Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1979-1980. 3 v.

FERRO, M. Cinema e história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FLÁVIO, L.M. Da conquista do espaço às portas do paraíso: a ficção científica entre utopias e distopias. Revista Cantareira, v. 1, n. 23. p. 59-70, 2015.

FONSECA, M.A. Constituição de valores de “ciência e cultura” no Brasil (1948-1988). Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

FREIRE JUNIOR, O. Sobre a relação entre regimes políticos e desenvolvimento científico: apontamentos para um estudo sobre a história da C&T durante o regime militar brasileiro. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais, v.4, n. 3, p.1-11, 2007.

FREIRE JUNIOR, O. History of science and technology in 20th-century Brazil. In: PALACIOS, G. et al. (org.). Oxford research encyclopedia of Latin American history. New York: Oxford University Press, 2020. p. 1-27. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199366439.013.884

FREIRE JUNIOR, O.; SILVA, I. Diplomacia e ciência no contexto da Segunda Guerra Mundial: a viagem de Arthur Compton ao Brasil em 1941. Revista Brasileira de História. v. 34, n. 67, 2014. p. 181-201. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882014000100009

FREIRE JUNIOR, O.; SILVA, I. Scientific exchanges between the United States and Brazil in the twentieth century: Cultural diplomacy and transnational movements. In: KRIGE, J. (org.). How knowledge moves: Writing the transnational history of science and technology. Chicago: Chicago University Press, 2019. v. 1, p. 281-307. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226606040.003.0011

GORGULHO, G. Massa crítica: Unicamp e a origem do polo de tecnologia de Campinas. São Paulo: Editora da Unicamp, 2019.

KRACAUER, S. De Caligari a Hitler: uma história psicológica do cinema alemão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

KROPF, S.P.; HOWELL, J.D. War, medicine, and cultural diplomacy in the Americas: Frank Wilson and Brazilian cardiology. Journal of the History of Medicine and Allied Sciences, v. 72, n. 4, p. 422-447, 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/jhmas/jrx043

KUCINSKI, B. K: relato de uma busca. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

LOPES, M.M. O Brasil descobre a pesquisa científica: os museus e as ciências naturais no século XIX. 2.ed. São Paulo: Hucitec; Editora UnB, 2009.

MARINHO, M.G.S.M.C. Norte-americanos no Brasil: uma história da Fundação Rockefeller na Universidade de São Paulo (1934-1952). Campinas: Autores Associados; Fapesp, 2001.

MARTINS, W. Disputa em cena: os embates entre a censura e a Embrafilme. In: FICO, C.; GARCIA, M. (org.) Censura no Brasil republicano (1937-1988): governo, teatro e cinema. Salvador: Sagga, 2021. p. 119-148.

MEDEIROS, V.S.; MATEUS, A.M.L. Literatura distópica, ontem e hoje: um percurso na história e na ficção. Revista Eletrônica Literatura e Autoritarismo: dossiê n. 22, p. 109-120, 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1679849X38413

MELLO, R.M. “A mentira do ângulo mais verdadeiro”: a crise da intelectualidade artística brasileira representada no filme “Brasil ano 2000” (1968), de Walter Lima Junior. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

MOTOYAMA, S. (org.). Prelúdio para uma história: ciência e tecnologia no Brasil. São Paulo: Edusp, 2004.

MOTTA, R.P.S. A ditadura nas universidades: repressão, modernização e acomodação. Ciência e Cultura, v. 66, n. 4, p. 21-26, 2014a. DOI: https://doi.org/10.21800/S0009-67252014000400010

MOTTA, R.P.S. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014b.

NAPOLITANO, M. A história depois do papel. São Paulo: Contexto, 2002.

OLIVEIRA, B.J. Cinema e imaginário científico. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13, supl., p. 133-150, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500009

RAMOS, F.P.; MIRANDA, L.F. Enciclopédia do cinema brasileiro. 3. ed. São Paulo: Editora Senac, 2012.

SALMERON, R. A universidade interrompida: Brasília, 1964-1965. Brasília: Editora da UnB, 2012.

SANYOS, D.G.E. Massa de Manguinhos: a ciência brasileira e o regime militar (1964-1970. São Paulo: Hucitec, 2020.

SCHWARTZMAN, S. Um espaço para a ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

SILVA, R.S.; MOURA, B.A. O filme “Guerra dos mundos” (1953) e as percepções sobre a ciência e o trabalho científico na Guerra Fria. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 1, p. 43-62, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67619

SILVA, R.S.; MOURA, B.A. Resistência e acomodação no filme “Abrigo nuclear” (Pires, 1982): história das ciências no cinema. In: Simpósio do Programa de Pós-graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática da Universidade Federal do ABC, 4., 2022, Santo André. Anais [...]. São Paulo, UFABC, 2022. p.1-7.

VALIM, A.B. História e cinema. In: CARDOSO, C.F.; VAINFAS, R. Novos domínios da história. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

VANOYE, F.; GOLLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 2013.

VIDEIRA, A.A.P. História do Observatório Nacional: a persistente construção de uma identidade científica. Rio de Janeiro: Observatório Nacional, 2007.

VIDEIRA, A.A.P.; VIEIRA, C.L. Reflexões sobre historiografia e história da física no Brasil. São Paulo: Livraria da Física, 2010.

Filmografia

ABRIGO nuclear. Direção: Roberto de Castro Pires. Produção: Iglu Filmes. Salvador. 1981. Arquivo digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=k26fcL1Dx4E&t=4259s.

BAHIA sci-fi. Direção: Petrus Pires. Produção: Iglu Filmes. Salvador. 2015. Arquivo digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ria3OA5e1BE.

BARRAVENTO. Direção: Glauber Rocha. Produção: Iglu Filmes. Salvador. 1962. DVD.

BRASIL ano 2000. Direção: Walter Lima Junior. Produção: 2000 Film e Mapa Produções Cinematográficas. Rio de Janeiro. 1969. Formato digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vvHcWjHy4cQ.

CÉSIO 137, o pesadelo de Goiânia. Direção: Roberto de Castro Pires. Produção: Iglu Filmes. 1990. Arquivo digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=H_MIihflZLA&t=1812s.

COMME les doigts de la main. Direção: Éric Rochant. Produção: Play It Again. Paris. 1985.

DEUS e o diabo na terra do sol. Direção: Glauber Rocha. Produção: Copacabana Filmes. Rio de Janeiro. 1964. 1 DVD.

MICHEL Paty e o Brasil. Direção: Vitor Freire. São Paulo. 2003. Arquivo digital. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=70P5mHigQVY&t=1164s&ab_channel=ScientiaeStudia.

Published

2023-12-14

Issue

Section

Special issue