Archaeologizing Zombies: Between Caribbean Monsters And Cinetific Creatures
entre monstros caribenhos e criaturas científicas
DOI:
https://doi.org/10.53727/rbhc.v18i1.1030Keywords:
folkloric zombies, representation, scientific discourse, understandings of scienceAbstract
By carrying out a literature review with the theoretical and methodological support of Foucauldian archaeogenealogy, this research investigates the society-science relationship during the early representations of zombies, highlighting how this relationship had an impact on the consolidation of these characters through an agricultural/folkloric bias to the detriment of scientific conceptualizations. As a result, it was possible to observe that the scientific discourses went through a process of erasure, because at first, due to being part of a model of disciplinary society, they were used as a control technique that aimed to legitimize the demonization of Haitian voodoo in the Western imagination. However, due to socio-economic differences and the strong impact of the so-called "popular arts" among the American periphery, scientific discourse gave way to fantasy through an episteme that determined power relations which, by envisioning American ethnic and economic hegemony, caused transformations in society's relationship with the natural sciences, This shows that the representation of agricultural zombies did not put into circulation new meanings about the sciences, but only reinforced a conception about the sciences that was already socially pre-established.
Downloads
References
ASPIS, R.L. Resistências nas sociedades de controle: um ensino de filosofia e subversões. In: AMORIM, A.C.; GALLO, S.; OLIVEIRA J.R.W.M.O. Conexões: Deleuze e imagem e pensamento. Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq, 2011. p. 111-126.
BENDER, M.S.; BERTICELLI, I.A. Os “corpos dóceis” e as instituições socioeducativas. Perspectiva, v. 38, n. p. 1-13, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65470
BISHOP, K.W. American zombie gothic: the rise and fall (and rise) of the walking dead in popular culture. Jefferson: McFarland, 2010.
CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1978.
CIRINO, O. Múltiplos corpos em Michel Foucault. Psicologia em Revista, v. 24, n.1, p. 302-317, 2018. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2018v24n1p302-317
COIMBRA, C.M.B.; NASCIMENTO, M.L. O efeito Foucault: desnaturalizando verdades, superando dicotomias. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 17, n. 3, p. 245-248, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722001000300006
DASH, M. The trial that gave vodou a bad name. Smithsonian Magazine, 29 maio 2013. Disponível em: https://www.smithsonianmag.com/history/the-trial-that-gave-vodou-a-bad-name-83801276/. Acesso em: 13/04/2024.
DAVIS, W. A serpente e o arco-íris. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mille plateaux. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.
DENDLE, P. The zombie movie encyclopedia. Jefferson: McFarland, 2001.
DINELLO, D. Technophobia! Science fiction visions of posthuman technology. Austin: University of Texas Press, 2010.
FOUCAULT, M. O nascimento da clínica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1980.
FOUCAULT, M. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. Tradução Mana Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, M. Os anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. Tradução Luiz F.B. Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Tradução Raquel Ramalhete. 38. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 23. ed. São Paulo: Loyola, 2013.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GAUTHIER, J. O que é pesquisar: entre Deleuze-Guattari e o candomblé, pensando mito, ciência, arte e cultura de resistência. Educação & Sociedade, v. 20, n. 69, p. 13-33, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000400002
GOMES, A.S. (De)Composições do corpo físico e social: a emergência do zumbi na ficção norte-americana contemporânea. Gragoatá, Niterói, v. 18, n. 35, p. 97-116, 2013. DOI: https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i35.32942
GOMES, P. Terra dos mortos: o espaço narrativo nos filmes de zumbis. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2014.
LAZZARIN, J.F. Os dispositivos de poder e a construção da subjetividade do excluído em Michel Foucault: implicações jurídicas e desafios sociais. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2007.
MOREIRA, I.R.M. “Zombies! Allez vite! Allez!”: algumas considerações sobre o zumbi do cinema dos anos 30. Monografia (Bacharelado em Antropologia) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2016.
OLIVEIRA, D.T.V.; SILVA, M.A.O.S. A ancestralidade negra: reafricanizar o Egito Antigo no audiovisual e na academia. O Cosmopolítico, v. 6, n. 2, p. 10-25, 2019.
PIERRE, J.G.J. Haiti, uma república do vodu? Uma análise do lugar do vodu na sociedade haitiana à luz da Constituição de 1987 e do Decreto de 2003. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
PLAYBILL. Zombie Broadway. Playbill. 2024. Disponível em: https://playbill.com/production/zombie-biltmore-theatre-vault-0000001619. Acesso em: 12/03/2024
REIS FILHO, L.; SUPPIA, A. Dos cânones sagrados às alegorias profanas: a laicização do zumbi no cinema. Revista de Humanidades, v. 11, n. 29, p. 272-285, 2011.
RUSSEL, J. Zumbis: o livro dos mortos. Tradução Érico Assis e Marcelo Andreani de Almeida. São Paulo: Leya, 2010.
SARACINO, L. Zombies! Una enciclopedia del cine de muertos vivos. Buenos Aires: Fan Ediciones, 2009.
SEABROOK, W. The magic island. New York: Paragon House, [1929] 1989.
SIQUEIRA, D.C.O. Ciência e poder no universo simbólico do desenho animado. Revista Ciência e Público: o caminho da divulgação científica no Brasil, p. 107-119, 2002.
SOUZA, R.F. As disputas pelo currículo e a renovação da escola primária nos Estados Unidos na transição do século 19 para o século 20. História da Educação, v. 20, n. 48, p. 35-53, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/56892
VANDRESEN, D.S. O discurso na arqueologia e genealogia de Michel Foucault. Dia a Dia Educação, p. 1-11, 2010.
WHITE Zombie. Direção: Victor Hugo Halperin. Produção independente. Estados Unidos, 1932. 1 DVD.
WORTMANN, M.L.C. O uso do termo representação na educação em ciências e nos estudos culturais. Revista Pro-posições, v. 12, n. 1, p. 151-161, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Emilay Tavares, Eduardo Vieira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.