Galvani versus Volta
a controvérsia esquecida nos livros de Física
DOI:
https://doi.org/10.53727/rbhc.v18i1.1128Keywords:
história da ciência, livro didático, controvérsia, ensino de ciênciasAbstract
In this study, we investigate a set of textbooks proposed for both basic and higher education to determine whether they contextualize the controversy between Alessandro Volta and Luigi Galvani regarding the existence of animal electricity. The examined material was analyzed using original historical references and specialized sources on the subject. After reviewing over 60 physics textbook collections and manuals, as well as five of the main university-level physics textbooks used in national physics courses, we identified a notable omission in the treatment of this topic. On the rare occasions when the subject is addressed in textbooks, we observed the presence of historical inaccuracies. We believe this study plays an important role in highlighting a topic of significant relevance to science education. Our research points, on one hand, to the fact that this theme has been underrepresented in investigations, particularly those focusing on the intersection between the History of Science and Science Education. It also highlights a historical episode rich in details related to scientific practice, which could certainly be explored in Science Education.
Downloads
References
ALBERTONI, P. Galvani e le sue opere. Bologna: Zanichelli, 1888.
Bighetti, R. C. História da Ciência e Livro didático: Robert Boyle e o PNLD 2018-
147 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2019.
BONJORNO, J. R.; RAMOS, C. Física 3: Eletricidade. São Paulo: FTD, 1992.
BISCUOLA, G.; VILLAS BÔAS, N.; DOCA, R. H. Física ensino médio. Vol. 3. São Paulo: Moderna, 2010.
COMENIUS I. A. (2001). Didactica Magna - (1621/1657). (Joaquim Ferreira Gomes, Trad) Versão para eBook, Fundação Calouste Gulbenkian. Recuperado de
http://www2.unifap.br/edfisica/files/2014/12/A_didactica_magna_COMENIUS.pdf
Duarte, J.M. “Bruno Latour (2004). Politiques De La Nature. Comment Faire Entrer Les Sciences En Démocratie; Philippe Meirieu (2004). Faire L'École, Faire La Classe.” Revista Lusofona de Educacao, 2005.
FARIAS, C. R. O.; BAROLLI, E. Casos controversos sob o enfoque de um paradigma indiciário: o ensino de Ciências no horizonte formativo da cidadania ambiental. Perspectiva (UFSC) , v. 31, p. 1131-1156, 2014.
FERRARO, N.; PENTEADO, P.; SOARES, P. T.; TORRES, C.. Física: ciência e tecnologia. Volume único. São Paulo: Moderna, 2001.
GALVANI, L. Opere scelte. Seleção e comentários: Gustavo Barbensi. Turin: Unione Tipografico Editrice Torinese (U.T.E.T.), 1987. 526 p.
GASPAR, A. Física volume único. São Paulo: Ática, 2005.
KANTOR, C. Quanta Física. São Paulo: PD, 2010. História da Ciência em Livros Didáticos de Biologia: Os Conceitos de Genótipo e Fenótipo. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 333-357, maio. 2018.
KIPNIS, N. Scientific controversies in teaching science: the case of Volta. Science & Education v. l0, p. 33-41, 2001.
MARTINS, R. A. Alessandro Volta e a invenção da pilha: dificuldades no estabelecimento da identidade entre o galvanismo e a eletricidade. Acta Scientiarum. v. 21, n.4, p.823-835, 1999.
MATTHEWS, M. R. Science Teaching: The Role of History and Philosophy of Science. Routledge, 1994.
MÁXIMO, A.; ALVARENGA, B. Física volume único. São Paulo: Scipione, 1997.
MOURA, B. A. Benjamin Franklin e a eletricidade. In: A filosofia natural de Benjamin Franklin: traduções de cartas e ensaios sobre a eletricidade e a luz. Santo André: Editora UFABC, pp. 13-36, 2019.
McMULLIN, E. Scientific controversy and its termination. In: ENGELHARDT, H. T,; CAPLAN, A. L. (org.) Scientific controversies: Case studies in the resolution and closure of disputes in Science and technology. New York: Cambridge University Press, p. 49-92, 2003.
NOBILI, L. Comparaison entre les deux galvanomètres les plus sensibles, la grenouille et le multiplicateur à deux aiguilles, suivie de quelques résultats nouveaux. Annales de Chimie et de Physique, Paris, v. 38, p. 225-245, 1828.
NOBILI, L. Analyse expérimentale et théorique des phénomènes physiologiques produits par l'électricité sur la grenouille, avec un appendice sur la nature du tétanos et de la paralysie, et sur les moyens de traiter ces deux maladies par l'électricité. Paris: Chez Méquignon-Marvis, 1830.
PARENT, A. Giovanni Aldini: From Animal Electricity to Human Brain Stimulation. The Canadian Journal of Neurological Sciences, v. 31, n. 4, p. 536-584, 2004.
PAULI, R. U.; MAUAD, F.; SIMÃO, C.. Física básica. Vol. 4: Eletricidade e magnetismo. São Paulo: Edgard Blücher, 1980.
PERA, M. La rana Ambigua: la controversia sull’elettricità animale tra Galvani e Volta. Turin: Einaudi, p. 203, 1986.
PERRENOUD, P.. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
PICCOLINO, M.; BRESADOLA, M. Shocking Frogs: Galvani, Volta, and the Electric Origins of Neuroscience. Tradução inglesa: Nicholas Wade. Nova York: Oxford University Press, p. 356, 2013.
PIETROCOLA, M.; POGIBIN, A.; ANDRADE, R.; ROMERO, T. Física em contexto. Vol. 3: Eletricidade e magnetismo, ondas eletromagnéticas e radiação e matéria. São Paulo: Scipione, 2009.
PRETTO, E.M.; Goldschmidt, A. I.; Richter, L. História da Ciência: uma análise em uma coleção de livros didáticos de Ciências – ensino fundamental – anos finais. 2023, Amazônia, Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.19, n. 42, 2023. p. 177-193
RAMALHO, F.; NICOLAU, G. F.; TOLEDO, P. A. Os Fundamentos da Física. 9ª edição, Vol. 3. São Paulo, Editora Moderna, 2007.
RAICIK, A. C. Experimentos exploratórios e experimentos cruciais no âmbito de uma controvérsia científica: o caso de Galvani e Volta e suas implicações para o ensino. Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica, UFSC. Florianópolis, p.330, 2019.
REIS, P.; GALVÃO, C. Controvérsias sociocientíficas e prática pedagógica de jovens professores. Investigações em Ensino de Ciências – V10(2), pp. 131-160, 2005.
SANTO, M.E.; REIS, P. Utilização de blogues na discussão de controvérsias sociocientíficas na disciplina de ciências da natureza. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 10, n. 1, p. 9-24, 2013.
SANTOS, J. I. C. Conceitos de física. Vol. 3: Eletricidade. São Paulo: Ática, 1990.
SAMPAIO, J. L.; CALÇADA, C. Física: volume único. São Paulo: Moderna, 2005.
SCHWAB, J. J. The teaching of science as inquiry. Bulletin of the Atomic Scientists, v 14, p. 374-379, 1958.
SCOLFARO, V.; RAMALHO, F.; HERSKOWICZ, G.. As bases da física. Vol. 3: Óptica, eletricidade e ondas. São Paulo: Saraiva, 1981.
SILVA, B.G.; PIRES, M.D. MANZKE, V.H.B. História da Ciência nos Livros Didáticos de Física. Revista Thema, v.15, n 1, pp. 34 a 43, 2018.
SILVA, A.A.; JUSTINA, L.A.D. História da Ciência em Livros Didáticos de Biologia: Os Conceitos de Genótipo e Fenótipo. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 333-357, maio. 2018.
SILVA, D. A. Controvérsia entre Ação a Distância e Ação por Contato: Abordagem Histórica com Implicações no Ensino. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, PECIM-IFGW, Unicamp. Campinas, p.110, 2019.
SILVA, C. X.; BARRETO FILHO, B. Física Aula por Aula: magnetismo, ondulatória e física moderna. São Paulo: FTD, 2010.
SOUSA, A. S.; OLIVEIRA, G. S.; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Funcamp, v. 20, n. 43, p.64-83, 2021.
TURKEL,W. J. Spark from the deep: how shocking experiments with strongly electric fish powered scientific discovery. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, p.286, 2013.
VOLTA, A. Opere scelte. Seleção e comentários: Mario Gliozzi. Turin: Unione Tipografico Editrice Torinese (U.T.E.T.), 1967.
________On the Electricity excited by the mere contact of conducting substances of different kinds. Philosophical Transactions of Royal Society, Londres, v. 90 , n.1 , p. 403-431,1800.
SAMPAIO, J. L.; CALÇADA, C. Física: volume único. São Paulo: Moderna, 2005.
WALKER, W. Cameron. Animal electricity before Galvani. Annals of Science, v. 2, n. 1, p. 84-113, 1937. DOI: 10.1080/00033793700200411.
YAMAMOTO, K.; FUKE, L. F. Física para o ensino médio: eletricidade e física moderna. São Paulo: IBEP, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel dos Anjos Silva, Elisabeth Barolli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.











