Annotated translation of Paulina Luisi's 1916 article, “Algunas ideas sobre Eugenia”
DOI:
https://doi.org/10.53727/rbhc.v15i1.709Keywords:
history of science, eugenics, science educationAbstract
This paper presents an annotated translation of an article by Paulina Luisi (1875-1950), presented in 1916 at the 1st Congreso Americano del Niño, in Buenos Aires. In the paper, the author elaborates an overview of the discussions on eugenics science at the time, with a specific focus on the question of how to avoid the birth of those considered degenerate. Among her arguments, the defense of eugenic abortion stands out instead of the practice of castration or sterilization, because, according to Paulina, it would bring a greater level of security to women. This translation is a primary source with great potential to study the history of eugenics and to discuss the four historical myths about the eugenics movement, described by historian Mark Adams (1990).
Downloads
References
ADAMS, M. B. Toward a comparative history. In: ADAMS, Mark B. (ed). The wellborn science: eugenics in Germany, France, Brazil, and Russia. New York: Oxford University Press, 1990. p. 217-231.
ANTÚNEZ, C. R. A cien años del primer plan y métodos de enseñanza sexual em el Uruguay: sus vinculaciones com el discurso eugenésico. Historia de la Educación, v. 20, n. 2, 2019. p. 75-89.
BARRÁN, J. P. Biología, medicina y eugenesia en Uruguay. Asclepio, v. 51, n. 2, p. 11-50, 1999. DOI: https://doi.org/10.3989/asclepio.1999.v51.i2.309
CAWEN, I. C. Feminismos y política em el Uruguay del Novecientos (1906-1932): internacionalismo, culturas políticas e identidades de género. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental; Asociación Uruguaya de Historiadores, 2018.
IBARBURU, E. La vida y obra de Paulina Luisi. Revista del Centro Nacional de Información y Documentación, v. 5, n. 5-6, p. 143, 2014.
KEHL, R. O problema da educação sexual. Boletim de Eugenia, v. 2, n. 24, p. 1-3, 1930.
LUISI, P. Algunas ideias sobre eugenia. Montevideo: El Siglo Ilustrado, 1916.
LUISI, P. Educação sexual. Boletim de Eugenia, v. 2, n. 24, p. 3-5, 1930.
NICOLADELI, A. T.; RAMOS, M. B. A Eugenia como temática para discussão da natureza da ciência na formação superior em ciências biológicas. APEduC Revista: Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 139-153, 2021a.
NICOLADELI, A. T.; RAMOS, M. B. História da ciência a partir das ideias de Paulina Luisi e Renato Kehl sobre educação sexual: uma análise do “Boletim de Eugenia” (1930). In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 13., online. Anais do XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campina Grande: Editora Realize, 2021b. p. 1-9.
SAPRIZA, G. Ciencia, política y reforma social: esperanzas y conflictos de la primera médica del Uruguay, Paulina Luisi (1875-1950). In: JACINTO, L.; SCARZANELLA, E. (eds.). Género y ciencia en América Latina: mujeres en la academia y en la clínica (siglos XIX-XXI). Madrid: Iberoamericana, 2011. p. 53-76. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964562661-003
SOUZA, V. S. de. Renato Kehl e a eugenia no Brasil: ciência, raça e nação no período entreguerras. Guarapuava: Unicentro, 2019.
STEPAN, N. L. “The hour of eugenics”: race, gender, and nation in Latin America. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1991. DOI: https://doi.org/10.7591/9781501702266
VÁZQUEZ, M. L. O. Vidas que se cruzam: as trajetórias das feministas sufragistas uruguaias e brasileiras através dos discursos. In: Seminário Internacional História do Tempo Presente, 1., Florianópolis. Anais do I Seminário Internacional de História do Tempo Presente. Florianópolis: UDESC, ANPUH-SC, 2011, p. 2210-2224.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Angelo Tenfen Nicoladeli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.