Poincaré and the relativity’s principle

A commented translation of the essay “On the dynamics of the electron”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v16i2.748

Keywords:

Special Theory of Relativity, Henri Poincaré, History of Science, Lorentz Covariance, Principle of Relativity

Abstract

In 1905, Poincaré published a brief essay entitled “On the dynamics of the electron”, where he anticipated some results of the theory of special relativity which appeared in the works of Einstein and Minkowski, and tried to reconcile the principle of relativity with the newtonian gravitation theory. In order to clarify the Poincaré's contributions to special relativity, we present a commented translation of the essay “On the dynamics of the electron”, from 1905, modernizing the equations, contextualizing his work, drawing parallels with the works of his contemporaries, such as Lorentz and Einstein, and discussing aspects of the construction of scientific knowledge and the nature of science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, S.M.; VILLANI, A. Sobre as origens da relatividade especial: relações entre quanta e relatividade em 1905. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 13, n. 1, p. 32-47, 1996.

AUFFRAY, J.-P. O espaço-tempo. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

BASSALO, J. M.F. Eletrodinâmica quântica. 2ª ed. São Paulo: Livraria da Física, 2006.

BELLAC, M. The Poincaré Group. In: CHARPENTIER, E.; GHYS, E.; LESNE, A. (eds.). The scientific legacy of Poincaré. Rhode Island: The American Mathematical Society, 2010. p. 329-351.

BELTRAN, M.H.R.; SAITO, F.; TRINDADE, L.S.P. (orgs.). História da ciência: tópicos atuais. São Paulo: Livraria da Física, 2010a.

BELTRAN, M.H.R.; SAITO, F.; TRINDADE, L.S.P. (orgs.). História da ciência: tópicos atuais 2. São Paulo: Livraria da Física, 2010b.

BELTRAN, M.H.R.; SAITO, F.; TRINDADE, L.S.P. História da ciência para formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2014a.

BELTRAN, M.H.R.; SAITO, F.; TRINDADE, L.S.P. (orgs.). História da ciência: tópicos atuais 3. São Paulo: Livraria da Física, 2014b.

BELTRAN, M.H.R.; SAITO, F.; TRINDADE, L.S.P. (orgs.). História da ciência: tópicos atuais 4. São Paulo: Livraria da Física, 2016.

BELTRAN, M.H.R.; TRINDADE, L.S.P. História da ciência e ensino: abordagens interdisciplinares. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

BELTRAN, M.H.R.; SAITO, F.; TRINDADE, L.S.P. (orgs.). História da ciência: tópicos atuais 5. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

BOSS, S.L.B.; CALUZI, J.J.; ASSIS, A.K.T.; SOUZA FILHO, M.P. A utilização de traduções de fontes primárias na formação inicial de professores: breves considerações sobre dificuldades de leitura e entendimento. In: GATTI, S.R.T.; NARDI, R. (org.). A história e a filosofia da ciência no ensino de ciências: a pesquisa e suas contribuições para a prática pedagógica em sala de aula. São Paulo: Escrituras, 2016. p. 20-38.

BRACCO, C.; PROVOST, J.-P. De l’électromagnétisme à la mécanique: le rôle de l’action dans le “Mémoire” de Poincaré de 1905. Revue de Histoire des Sciences, v. 62, p.457-493, 2009. DOI: https://doi.org/10.3917/rhs.622.0457

BROWN, K. Laplace on the speed of gravity. Mathpages, s.d. Disponível em: https://www.mathpages.com/home/kmath690/kmath690.htm. Acesso em: 10 maio 2021.

BROWN, K. Reflections on Relativity. Morrisville: Lulu, 2010.

CASTRO, E. Divulgação e filosofia da ciência na obra de Henri Poincaré. Dissertação (Mestrado em História e Filosofia da Ciência e da Tecnologia) – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2001.

CATTANI, C.; MARIA, M. Conservation laws and gravitational waves in general relativity (1915-1918). In: EARMAN, J.; JANSSEN, M.; NORTON, J.D. (eds.). The attraction of gravitation new studies in the history of general relativity. Boston: Birkhäuser, 1993. p. 63-87.

CORMMACH, R.M. Einstein, Lorentz, and the electron theory. Historical Studies in the Physical Sciences, v. 2, p. 41-87, 1970. DOI: https://doi.org/10.2307/27757304

CROSSI FILHO, O. A epistemologia de Henri Poincaré: para além do convencionalismo e do realismo estrutural. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2012.

CULLWICK, E.G. Einstein and special relativity: Some inconsistencies in his electrodynamics. The British Journal for the Philosophy of Science, v. 32, n. 2, p. 167-176, 1981. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/32.2.167

CUVAJ, C. Henri Poincaré’s mathematical contribution to relativity and the Poincaré stress. American Journal of Physics, v. 36, p.1102-1113, 1968. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1974373

DAMOUR, T. Poincaré, relativity, billiards and symmetry. In: Symposium Henri Poincaré, 2004, Brussels. Proceedings […] Brussels: Université Libre de Bruxelles, 2005. p. 1-28.

DAMOUR, T. Poincaré et la théorie de la relativité. Conférence Henri Poincaré. Paris: Académie des Sciences, 6 nov. 2012.

DAMOUR, T. Poincaré, the dynamics of the electron, and relativity. Comtes Rendus Physique, v. 18, p. 551-562, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.crhy.2017.10.006

DARRIGOL, O. The electron theories of Larmor and Lorentz: A comparative study. Historical Studies in the Physical and Biological Sciences, v. 24, n. 2, p. 265-336, 1994. DOI: https://doi.org/10.2307/27757725

DARRIGOL, O. Henri Poincaré’s criticism of fin de siècle electrodynamics. Studies in History and Philosophy of Modern Physics, v. 26, n. 1, p. 1-44, 1995. DOI: https://doi.org/10.1016/1355-2198(95)00003-C

DARRIGOL, O. The electrodynamic origins of relativity theory. Historical Studies in the Physical and Biological Sciences, v. 26, n. 2, p. 241-312, 1996. DOI: https://doi.org/10.2307/27757763

DARRIGOL, O. Electrodynamics from Ampere to Einstein. New York: Oxford University, 2000. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198505945.001.0001

DARRIGOL, O. The mystery of the Einstein-Poincaré Connection. Isis, v. 95, n. 4, p. 614-626, 2004. DOI: https://doi.org/10.1086/430652

DARRIGOL, O. The genesis of the theory of relativity. Séminaire Poincaré, v. 1, p. 1-22, 2005. DOI: https://doi.org/10.1007/3-7643-7436-5_1

DUARTE, M.C. A história da ciência na prática de professores portugueses: implicações para a formação de professores de ciências. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 317-331, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300002

DUGAS, R. A history of mechanics. New York: Dover, 1988.

DUPLANTIER, B.; RIVASSEAU, V. (eds). Henri Poincaré, 1912-2012. Poincaré Seminar 2012. Basel: Springer, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-0348-0834-7

EDDINGTON, A.S. The propagation of gravitational waves. Proceedings of the Royal Society, series A: mathematical and physical sciences, v. 102, n. 716, p. 268-282, 1922. DOI: https://doi.org/10.1098/rspa.1922.0085

EDWARDS, M.R. (ed.). Pushing gravity: new perspectives on Le Sage's theory of gravitation. Montreal: Apeiron, 2002.

EINSTEIN, A. Ist die Trägheit eines Körpers von seinem Energieinhalt abhängig? Annalen der Physik, v. 17, p. 639-641, 1905a. DOI: https://doi.org/10.1002/andp.19053231314

EINSTEIN, A. Zur Elektrodynamik bewegter Körper. Annalen der Physik, v. 17, p. 891-921, 1905b. DOI: https://doi.org/10.1002/andp.19053221004

EINSTEIN, A. Über das Relativitätsprinzip und die aus demselben gezogene Folgerungen. Jahrbuch der Radioaktivitaet und Elektronik, v. 4, p. 411-462, 1907.

EINSTEIN, A. Sobre o princípio da relatividade e suas implicações. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, n. 1, p. 37-61, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172005000100005

EL-HANI, C.N. Notas sobre o ensino de história e filosofia da ciência na educação científica de nível superior. In: SILVA, C.C. (org.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2006. p. 3-21.

FADNER, W.L. Did Einstein really discover ‘‘E = mc2’’? American Journal of Physics, v. 56, n. 2, p. 114-122, 1988. DOI: https://doi.org/10.1119/1.15713

FEYERABEND, P. Zahar on Einstein. The British Journal for the Philosophy of Science, v. 25, n. 1, p. 25-28, 1974. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/25.1.25

FEYNMAN, R.P.; LEIGHTON, R.B.; SANDS, M. Lições de física de Feynman - edição definitiva. Porto Alegre: Bookman, 2008.

FREIRE JR., O. A relevância da filosofia e da história das ciências para a formação dos professores de ciências. In: SILVA FILHO, W.J. (org.). Epistemologia e ensino de ciências. Salvador: Arcádia, 2002. p. 13-30.

GALISON, P.L. Einstein’s clock and Poincaré’s map: empires of time. New York: Norton, 2003.

GAMA, R. (org.). Ciência e técnica: antologia de textos históricos. São Paulo: T.A. Queiroz, 1992.

GIANNETTO E. The rise of special relativity: Henri Poincaré’s works before Einstein. In: Congresso di Storia della Fisica e dell‘Astronomia, 18., 1999, Milano. Atti […] Milano: Istituto de Física Generale Applicata/Centro Volta de Vomo, 1999. p. 171-207.

GOLDBERG, S. Henri Poincaré and Einstein’s theory of relativity. American Journal of Physics, v. 35, p. 934-944, 1967. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1973643

GOLDBERG, S. The Lorentz theory of electrons and Einstein's theory of relativity. American Journal of Physics, v. 37, p. 982-994, 1969. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1975220

GOLDBERG, S. Poincaré’s silence and Einstein’s relativity: The role of theory and experiment in Poincaré’s physics. British Journal for the History of Science, v. 17, p. 73-84, 1970. DOI: https://doi.org/10.1017/S0007087400010633

HSU, J.-P.; ZHANG, Y.-Z. Lorentz and Poincare invariance: 100 years of relativity. New Jersey: World Scientific, 2001. DOI: https://doi.org/10.1142/4785

HSU, J.-P.; HSU, L. Broader view of relativity: General implications of Lorentz and Poincare invariance. 2nd ed. New Jersey: World Scientific, 2006. DOI: https://doi.org/10.1142/6021

IVES, H. Derivation of the mass-energy relation. Journal of the Optical Society of America, v. 42, n. 8, p. 540-543, 1952. DOI: https://doi.org/10.1364/JOSA.42.000540

JAMMER, M. Concepts of simultaneity. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2006. DOI: https://doi.org/10.1353/book.3280

JAMMER, M. Conceitos de espaço. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2010.

JAMMER, M. Conceitos de força. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2011.

KATZIR, S. Poincaré’s relativistic physics and its origins. Physics in Perspective, v. 7 p. 268-292, 2005a. DOI: https://doi.org/10.1007/s00016-004-0234-y

KATZIR, S. Poincaré’s relativistic theory of gravitation. In: KOX, A.J.; EISENSTAEDT, J. (eds.). The universe of general relativity. Boston: Birkhäuser, 2005b. p. 15-38. DOI: https://doi.org/10.1007/0-8176-4454-7_2

KESWANI, G.H. Origin and concept of relativity (I). The British Journal for the Philosophy of Science, v. 15, p. 286-306, 1965a. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/XV.60.286

KESWANI, G.H. Origin and concept of relativity (II). The British Journal for the Philosophy of Science, v. 16, p. 19-32, 1965b. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/XVI.61.19

KESWANI G.H.; KILMISTER C.W. Intimations of relativity before Einstein. The British Journal for the Philosophy of Science, v. 34, n. 4, p. 343-354, 1983. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/34.4.343

LANGEVIN, P. La physique des électrons. Revue Générales des Sciences, v. 16, n. 257-276, 1905.

LANGEVIN, P. Henri Poincaré, le physicien. Revue de Métaphysique et de Morale, n. 5, p. 675-718, 1913a.

LANGEVIN, P. L’inertie de l’énergie et ses conséquences. Journal de Physique Théorique et Appliquée, v. 3, n. 1, p. 553-591, 1913b. DOI: https://doi.org/10.1051/jphystap:019130030055301

LANGEVIN, P. Le principe de relativité. Paris: Étienne Chiron, 1922.

LANGEVIN, P. La physique depuis vingt ans. Paris: Gaston Doin, 1923.

LANGEVIN, P. O valor educativo da história das ciências. In: GAMA, R. (org.). Ciência e técnica: antologia de textos históricos. São Paulo: T.A. Queiroz, 1992. p. 8-29.

LAPLACE, P.S. Traité de mécanique céleste (tome IV). Paris: Imprimerie de Crapelet, 1805.

LARMOR, J. A dynamical theory of the electric and luminiferous medium. Proceedings of the Royal Society of London, v. 54, p. 438-461, 1893. DOI: https://doi.org/10.1098/rspl.1893.0092

LARMOR, J. Aether and matter. Cambridge: St. John’s College University Press, 1900.

LIÈNARD, A. Champ électrique et magnétique produit par une charge concentrée en un point et animée d’un mouvement quelconque. Éclairage Électrique, v. 16, n. 27-29, p. 5-14, 53-59, 106- 112, 1898.

LOGUNOV, A. A. Henri Poincaré and relativity theory. Ithaca: Cornell University Library, 2004.

LORENTZ, H.A. La théorie electromagnétique de Maxwell et son application aux corps mouvants. Archives Néerlandaises des Sciences Exactes et Naturelles, v. 25, n. 363-552, 1892.

LORENTZ, H.A. Versuch einer Theorie der electrischen und optischen Erscheinungen in bewegten Körpern. Leiden: E.J. Brill, 1895.

LORENTZ, H.A. Electromagnetic phenomena in a system moving with any velocity less than that of light. Proceedings of the KNAW, v. 12, p. 986-1009, 27 May 1904.

LORENTZ, H. Sur la masse de l’énergie. Archives Néerlandaises des Sciences Exactes et Naturelles, v. 2, p. 139-154, 1912.

LORENTZ, H.A. Deux mémoires de Henri Poincaré sur la physique mathématique. Acta Mathematica, v. 38, p. 293-308, 1921. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02392073

LOSEE, J. Introdução histórica à filosofia da ciência. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1979.

MARTINS, R.A. A relação massa-energia e energia potencial. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 6, n. especial, p. 56-80, 1989.

MARTINS, R.A. Como distorcer a física: considerações sobre um exemplo de divulgação científica 2: física moderna. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 15, n. 3, p. 265-300, 1998a.

MARTINS, R.A. The search for gravitational absorption in the early 20th century. In: GOEMMER, H.; RENN, J.; RITTER, J. (eds.). The expanding worlds of general relativity. Boston: Birkhäuser, 1998b. p. 3-44. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-0639-2_1

MARTINS, R.A. Majorana’s experiments on gravitational absorption. In: EDWARDS, M.R. (ed.). Pushing gravity: New perspectives on Le Sage's theory of gravitation. Montreal: Apeiron, 2002a. p. 219-238.

MARTINS, R.A. Gravitational absorption according to the hypotheses of Le Sage and Majorana. In: EDWARDS, M.R. (ed.). Pushing gravity: New perspectives on Le Sage's theory of gravitation. Montreal: Apeiron, 2002b. p. 239-258.

MARTINS. R.A. A dinâmica relativística antes de Einstein. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, p. 11-26, 2005a. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172005000100003

MARTINS. R.A. El empirismo en la relatividad especial de Einstein y la supuesta superación de la teoría de Lorentz y Poincaré. In: FAAS, H.; SAAL, A.; VELASCO, M. (eds.). Epistemología e historia de la ciencia: selección de trabajos de las XV Jornadas. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba/Facultad de Filosofía y Humanidades, 2005b. p. 509-516.

MARTINS. R.A. Introdução: a história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, C.C. (ed.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2006. p. XXI-XXXIV.

MARTINS, R.A. Espaço, tempo e éter na teoria da relatividade. In: KNOBEL, M.; SCHULZ, P.A. (orgs.). Einstein: muito além da relatividade. São Paulo: Instituto Sangari, 2010. p. 31-60.

MARTINS. R.A. Teoria da relatividade especial. São Paulo: Livraria da Física, 2012.

MARTINS. R.A. A origem histórica da relatividade especial. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

MATTHEWS, M.R. Science teaching: the role of history and philosophy of science. New York: Routledge, 1994.

MATTHEWS, M.R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.

MEHRA, J. The golden age of theoretical physics. v. 1. Singapore: World Scientific Publishing, 2001. DOI: https://doi.org/10.1142/4454

MILLER, A.I. A study of Henri Poincaré’s “Sur la dynamique de l’´electron”. Archive for History of Exact Sciences, v. 10, p. 207-328, 1973. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00412332

MILLER, A.I. Frontiers of physics: 1900-1911: Selected essays. New York: Springer, 1986. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4684-0548-4

MILLER, A.I. Albert Einstein's special theory of relativity: emergence (1905) and early interpretation (1905-1911). New York: Springer, 1997a.

MILLER, A.I. A glimpse into the Poincaré archives. Philosophia Scientiæ, t. 2, n. 3, p. 51-72, 1997b.

NORONHA, A.B.; GURGEL, I. Reflexões sobre diferentes ênfases históricas do episódio das origens da teoria da relatividade especial e implicações para o ensino de ciências. In: Seminário Nacional de História da Ciência e Tecnologia, 13., 2012, São Paulo. Anais [...] São Paulo: SBHC; USP, 2012.

NUNES, R.C.; QUEIRÓS, W.P. Visões deformadas sobre a natureza da ciência no conteúdo de relatividade especial em livros didáticos de física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 2, p. 295-319, 2020a.

NUNES, R.C.; QUEIRÓS, W.P. Doze mitos sobre a teoria da relatividade que precisamos superar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 2, p. 531-573, 2020b. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p531

NUNES, R.C.; QUEIRÓS, W.P.; CUNHA, J.A.R. Análise histórica do conteúdo de relatividade especial nos livros didáticos de física do PNLD 2018. História da Ciência e Ensino: Construindo Interfaces, v. 24, p. 112-153, 2021a.

NUNES, R.C.; QUEIRÓS, W.P.; CUNHA, J.A.R. A aparência visual da contração relativística nos livros de física aprovados no Programa Nacional do Livro Didático 2018. Revista de Enseñanza de La Física, v. 33, n. 3, p. 101-113, 2021b. DOI: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n3.35997

NUNES, R.C.; QUEIRÓS, W.P.; CUNHA, J.A.R. Conceito de massa e a relação massa energia no conteúdo de relatividade especial em livros didáticos de física. Revista de Enseñanza de la Física, v. 34, n. 1, p. 9-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v34.n1.37933

OSTERMANN, R.; RICCI, T.F. Relatividade restrita no ensino médio: contração de Lorentz-Fitzgerald e aparência visual de objetos relativísticos em livros didáticos de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 19, n. 2, p. 176-190, 2002.

OSTERMANN, R.; RICCI, T.F. Relatividade restrita no ensino médio: os conceitos de massa relativística e de equivalência massa-energia em livros didáticos de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 21, n. 1, p. 83-102, 2004.

PATY, M. Poincaré et le principe de relativité. In: GREE, J-L. HEINZMANN, G. LORENZ, K. Congrès International Henri Poincaré. May 1994, Nancy, France. Berlin: Akademie Verlag; Paris: Albert Blanchard, 1996. p. 101-143.

PATY, M. A criação científica segundo Poincaré e Einstein. Estudos Avançados, v. 15, n. 41, p. 157-192, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000100013

PATY, M. Pensamento racional e criação científica em Poincaré. Scientiæ Studia, v. 8, n. 2, p. 177-193, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662010000200002

PAZ, M. O convencionalismo de Poincaré contextualizado: origem e significado. Kairos: Revista de Filosofia e Ciência, v. 7, p. 151-166, 2013.

PLANCK, M. Zur Dynamik bewegter Systeme, Sitzungsberichte der Königlich-Preussischen Akademie der Wissenschaften, v. 29, p. 542-570, 1907.

POINCARÉ, H. A propos de la théorie de M. Larmor. Éclairage Électrique, v. 3, p. 5-13, 1895.

POINCARÉ, H. La mesure du temps. Revue de Métaphysique et de Morale, v. 6, n. 1, p. 1-13, 1898.

POINCARÉ, H. La théorie de Lorentz et le principe de réaction. Archives Néerlandaises Des Sciences Exactes et Naturelles, v. 5, p. 252-278, 1900a.

POINCARÉ, H. Sur les rapports de la physique expérimentale et de la physique mathématique. In: GUILLAUME, C.-É.; POINCARÉ, L. (eds). Rapports présentés au Congrès International de Physique réuni à Paris en 1900 […]. Paris: Gauthier-Villars, 1900b. p. 1-29.

POINCARÉ, H. La science et l’hypothèse. Paris: Flammarion, 1902.

POINCARÉ, H. L’etat et l’avenir de la physique mathematique. Bulletin des Sciences Mathematiques, v. 28, p. 302-324, 1904.

POINCARÉ, H. La valeur de la science. Paris: Flammarion, 1905a.

POINCARÉ, H. Sur la dynamique de l'électron. Comptes Rendus de l’Académie des Sciences, t. 140, p. 1504-1508, 5 juin 1905b.

POINCARÉ, H. [Carta] maio 1905. Paris [para] LORENTZ, H. Leiden. 3f. Poincaré aponta algumas incongruências na memoir de Lorentz de 1904. H.A. Lorentz papers, inv. nr. 62. Haarlem: Noord-Hollands Archief, 1905c.

POINCARÉ, H. [Carta] maio 1905. Paris [para] LORENTZ, H. Leiden. 2f. Poincaré informa a Lorentz a descoberta do Grupo de Lorentz, porém informa que ainda não conseguiu conciliar o modelo de Lorentz com a dinâmica do elétron. H.A. Lorentz papers, inv. nr. 62. Haarlem: Noord-Hollands Archief, 1905d.

POINCARÉ, H. [Carta] maio 1905. Paris [para] LORENTZ, H. Leiden. 2f. Poincaré informa a Lorentz a descoberta do Grupo de Lorentz, porém informa que ainda não conseguiu conciliar o modelo de Lorentz com a dinâmica do elétron. H.A. Lorentz papers, inv. nr. 62. Haarlem: Noord-Hollands Archief, 1905e.

POINCARÉ, H. Sur la dynamique de l'électron. Rendiconti del Circolo Matematico di Palermo, v. 21, p. 129-176, 1906. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03013466

POPP, B.D. Henri Poincaré: electrons to special relativity: translation of selected papers and discussion. Cham: Springer Nature, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-48039-4

PRÍNCIPE, J. A epistemologia de Poincaré à luz de Kant: convenções e o uso regulador da razão. Scientiæ Studia, v. 13, n. 1, p. 49-72, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-31662015000100003

PROKHOVNIK, S.J. Did Einstein's Programme supersede Lorentz's? The British Journal for the Philosophy of Science, v. 25, n. 4, p. 336-340, 1974. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/25.4.336

PROVOST, J.-P.; BRACCO, C. The 1895 Lorentz transformations: historical issues and present teaching. European Journal of Physics, v. 37, p. 1-10, 2016. DOI: https://doi.org/10.1088/0143-0807/37/4/045601

REIGNIER, J. De l'éther de Fresnel à la relativité restreinte. Annales de la Fondation Louis de Broglie, v. 29, n. 1-2, p. 21-55, 2004.

RENN, J. A física clássica de cabeça para baixo: como Einstein descobriu a teoria da relatividade especial. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, n. 1, p. 27-36, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172005000100004

SHERRATT, W.J. History of science in the science curriculum: an historical perspective. Part I. School Science Review, v. 64, n. 227, p. 225-236, 1982.

SHERRATT, W.J. History of science in the science curriculum: an historical perspective. Part II. School Science Review, v. 64, n. 228, p. 418-424, 1983.

SCHWARTZ, H.M. A note on Poincaré's contribution to relativity. American Journal of Physics, v. 33, n. 2, p. 170, 1965. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1971309

SCHWARTZ, H.M. Poincaré's Rendiconti Paper on relativity. Part I. American Journal of Physics, v. 39, n. 7, p. 1287-1294, 1971. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1976641

SCHWARTZ, H.M. Poincaré's Rendiconti Paper on relativity. Part II. American Journal of Physics, v. 40, n. 6, p. 862-872, 1972a. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1986684

SCHWARTZ, H.M. Poincaré's Rendiconti Paper on relativity. Part III. American Journal of Physics, v. 40, n.9, p. 1282-1287, 1972b. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1986815

SCRIBNER JR., C. Henri Poincaré and the principle of relativity. American Journal of Physics, v. 32, p. 672-678, 1964. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1970936

SILVA, A.P.B.; GUERRA, A. (orgs.). História da ciência e ensino: fontes primárias e propostas para sala de aula. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

SILVA, A.P.B.; SILVEIRA, A.F. (orgs.). História da ciência e ensino: fontes primárias e propostas para sala de aula. v. 2. São Paulo: Livraria da Física, 2018a.

SILVA, A.P.B.; SILVEIRA A.F. (orgs.). História da ciência e ensino: fontes primárias e propostas para sala de aula. v. 3. São Paulo: Livraria da Física, 2018b. DOI: https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.3.23317

SILVA FILHO, W.J. (org.). Epistemologia e ensino de ciências. Salvador: Arcádia, 2002.

STACHEL, J. 1905 e tudo o mais. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, n. 1, p. 5-9, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-47442005000100002

VECCHIO JR., J.D. A filosofia de Henri Poincaré: a natureza do conhecimento científico e os paradoxos da teoria dos conjuntos. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

VILLANI, A. O confronto Lorentz-Einstein e suas interpretações. I: A revolução einsteiniana. Revista de Ensino de Física, v. 3, n. 1, p. 31-45, 1981a.

VILLANI, A. O confronto Lorentz-Einstein e suas interpretações. II: a teoria de Lorentz e sua consistência. Revista de Ensino de Física, v. 3, n. 2, p. 55-75, 1981b.

VILLANI, A. O confronto Lorentz-Einstein e suas interpretações. III. A heurística de Einstein. Revista de Ensino de Física, v. 3, n. 3, p. 23-41, 1981c.

VILLANI, A. O confronto Lorentz-Einstein e suas interpretações. IV. Uma interpretação sociológica. Revista de Ensino de Física, v. 3, n. 4, p. 27-45, 1981d.

VILLANI, A. A visão eletromagnética e a relatividade: a gênese das teorias de Lorenz e Einstein. Revista de Ensino de Física, v. 7, n. 1, p. 51-72, 1985.

WALTER, S. Breaking in the 4-vectors: the four-dimensional movement in gravitation, 1905-1910. In: RENN, J.; SCHEMMEL, M. (eds.). The genesis of general relativity. v. 3: Theories of gravitation in the twilight of classical physics. Part I. Dordrecht: Kluwer, 2007. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4000-9_18

WALTER, S. Henri Poincaré, theoretical physics, and relativity theory in Paris. In: SCHLOTE, K.; SCHNEIDER, M. (eds.). Mathematics meets physics: A contribution to their interaction in the 19th and the first half of the 20th century. Frankfurt: Harri Deutsch, 2011. p. 213-239.

WHITTAKER, E.T. A history of the theories of aether and electricity. v. 2. New York: American Institute of Physics, 1953.

ZAHAR, E. Why did Einstein's Programme supersede Lorentz's? (I). The British Journal for the Philosophy of Science, v. 24, n. 2, p. 95-123, 1973a. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/24.2.95

ZAHAR, E. Why did Einstein's Programme supersede Lorentz's? (II). The British Journal for the Philosophy of Science, v. 24, n. 3, p. 223-262, 1973b. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/24.3.223

ZAHAR, E. Einstein's debt to Lorentz: A reply to Feyerabend and Miller. The British Journal for the Philosophy of Science, v. 29, n. 1, p. 49-60, 1978. DOI: https://doi.org/10.1093/bjps/29.1.49

Published

2023-12-14

Issue

Section

Documents and Sources