Analysis of aspects of nature of science in the Chernobyl miniseries and considerations about the use of the miniseries in science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v15i2.774

Keywords:

Chernobyl; nature of science; science education for the media; nuclear accident; historic case; radioactive.

Abstract

This article presents an analysis of the miniseries Chernobyl in respect to the aspects of the nature of science (NOS) portrayed, discussing the potential of this work in teaching science. The categorization of areas and aspects of NOS was carried out in the light of the MoCEC v.2 model, which identified six areas of knowledge and 250 aspects of NOS, highlighting the richness and potential of the miniseries to introduce the discussion of these aspects in science teaching. Finally, this work discusses the need for scientific literacy for the media in the training of students and the importance of NOS for understanding how scientific knowledge is developed and/or used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Waldemar Victor Martins Silva, Universidade Federal de Viçosa

Licenciado em Química pela Universidade Federal de Viçosa - campus Florestal e mestrando no Programa de Mestrado Profissional em Educação em Ciências. É professor da educação básica e integra o grupo de pesquisa Reagir - Modelos e modelagem no ensino de Ciências.

Eliriane Caroline da Silva, Universidade Federal de Viçosa

Licenciada em Química pela Universidade Federal de Viçosa em 2013, pós-graduada em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade da Educação de Jovens e Adultos (2016) pela mesma instituição, e em Ensino de Ciências por Investigação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professora efetiva do Governo do Estado de Minas Gerais desde de maio de 2013. Atualmente é mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação em Ciências.

Poliana Flávia Maia, Universidade Federal de Viçosa

Licenciada em Química pela UFMG, mestre doutora e pós-doutora em Educação pela mesma instituição. É professora da Universidade Federal de Viçosa, campus Florestal, desde 2008. Atua como orientadora no Programa de Mestrado Profissional em Ciências e Matemática da UFV.

Érica Cristina Gonçalves, Universidade Federal de Viçosa

Licenciada em Física pela Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal desde 2016, é mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação em Ciências na mesma universidade. É professora da Educação básica na Secretaria do Estado de Educação.

References

ABELSON, P. Scientific communication. Science, v. 209, n. 4452, p. 60-62, 1980. DOI: https://doi.org/10.1126/science.7280664. DOI: https://doi.org/10.1126/science.7280664

ALEKSLÉVITCH, S. Vozes de Tchernóbil: a história oral do desastre nuclear. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

ALLCHIN, D. Scientific myth-conceptions. Science Education, v. 87, n. 3, p. 329-351, 2003. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10055. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10055

ALLCHIN, D. Pseudohistory and pseudoscience. Science & Education, v. 13, n. 3, p. 179-195, 2004. DOI: https://doi.org/10.1023/B:SCED.0000025563.35883.e9. DOI: https://doi.org/10.1023/B:SCED.0000025563.35883.e9

ALLCHIN, D. Evaluating knowledge of the nature of (whole) science. Science Education, v. 95, n. 3, p. 518-542, 2011. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20432. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20432

ALLCHIN, D. Toward clarity on whole science and knows. Science Education, v. 96, n. 4, p. 693-700, 2012. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21017. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21017

ALLCHIN, D. Teaching the nature of science: perspectives and resources. St. Paul: SHiPS Education Press, 2013.

ALLCHIN, D. From science studies to scientific literacy: a view from the classroom. Science & Education, v. 23, n. 9, p. 1911-1932, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-013-9672-8. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-013-9672-8

ALLCHIN, D. Beyond the consensus view: whole science. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, v. 17, n. 1, p. 18-26, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/14926156.2016.1271921. DOI: https://doi.org/10.1080/14926156.2016.1271921

ALLCHIN, D.; ANDERSEN, H.M.; NIELSEN, K. Complementary approaches to teaching nature of science: integrating student inquiry, historical cases, and contemporary cases in classroom practice. Science Education, v. 98, n. 3, p. 461-486, 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21111. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21111

ARAÚJO, R.F.R.; OLIVEIRA, F.S.; NETO, J.P.P. Análise das concepções alternativas sobre a natureza do conhecimento científico na disciplina de química do ensino médio. Scientia Naturalis, v. 3, n. 2, p. 523-535, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/5661. Acesso em: 2 out. 2022.

AZEVEDO, N.H.; SCARPA, D.L. Revisão sistemática de trabalhos sobre concepções de natureza da ciência no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 2, p. 579-679, 2017. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172579. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172579

CHERNOBYL. Direção: Johan Renck. Produção: Carolyn Strauss; Craig Mazin; Johan Renck; Chris Fry; Jane Featherstone; Sanne Wohlenberg. Roteiro: Craig Mazin. Estados Unidos da América: streaming HBO Max, 2019. 1 temporada, 5 episódios (328 min), on-line, color.

COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research methods in education. 8ª ed. New York: Routledge, 2018. Disponível em: https://www.routledge.com/Research-Methods-in-Education/Cohen-Manion-Morrison/p/book/9781138209886. Acesso em: 2 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315456539

CRICK, M.J. The importance of trustworthy sources of scientific information in risk communication with the public. Journal of Radiation Research, v. 62, supl. 1, p. i1-i6, 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/jrr/rraa143. DOI: https://doi.org/10.1093/jrr/rraa143

CROSS, R.; ZATSEPIN, V.; GAVRILENKO, I. Preparing future citizens for post ‘Chernobyl’ Ukraine: a national calamity brings about reform of science education. Melbourne Studies in Education, v. 41, n. 2, p. 179-187, 2000. DOI: https://doi.org/10.1080/17508480009556370. DOI: https://doi.org/10.1080/17508480009556370

DAGHER, Z.R.; ERDURAN, S. Reconceptualizing the nature of science for science education. Science & Education, v. 25, n. 1, p. 147-164, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-015-9800-8. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-015-9800-8

GILBERT, J.K.; JUSTI, R. Modelling-based teaching in science education. Cham: Springer, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-29039-3. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-29039-3

HIGGINBOTHAM, A. Midnight in Chernobyl: the untold story of the world’s greatest nuclear disaster. New York: Penguin Random House, 2019.

HODSON, D. Learning science, learning about science, doing science: different goals demand different learning methods. International Journal of Science Education, v. 36, n. 15, p. 2534-2553, 2014a. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2014.899722. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2014.899722

HODSON, D. Nature of science in the science curriculum: origin, development, implications and shifting emphases. In: MATTHEWS, M.R. (ed.). International handbook of research in history, philosophy and science teaching. Dordrecht: Springer, 2014b. p. 911-970. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_28. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8_28

HÖTTECKE, D.; ALLCHIN, D. Reconceptualizing nature-of-science education in the age of social media. Science Education, v. 104, n. 4, p. 641-666, 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21575. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21575

IREZ, S. Are we prepared? An assessment of preservice science teacher educators’ beliefs about nature of science. Science Education, v. 90, n. 6, p. 1113-1143, 2006. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20156. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20156

IRZIK, G.; NOLA, R. A family resemblance approach to the nature of science for science education. Science & Education, v. 20, n. 7, p. 591-607, 2011. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-010-9293-4. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-010-9293-4

JUSTI, R.; ERDURAN, S. Characterizing nature of science: a supporting model for teachers. In: Conference of the International History, Philosophy, and Science Teaching Group, 2015, Rio de Janeiro. Proceedings…. Rio de Janeiro: IHPST, 2015.

JUSTI, R.; SANTOS, M.; ELYSEU, G. Relating science communication to nature of science. In: Conference of the European Science Education Research Association, 14., 2021, Braga. Proceeding…. Braga: ESRA, 2021.

KAPUCU, M.S.; CAKMAKCI, G.; AYDOGDU, C. The influence of documentary films on 8th grade students’ views about nature of science. Educational Sciences: Theory & Pratice, v. 15, n. 3, p. 797-808, 2015. DOI: https://doi.org/10.12738/estp.2015.3.2186. DOI: https://doi.org/10.12738/estp.2015.3.2186

KE, L.; SADLER, T.D.; ZANGORI, L.; FRIEDRICHSEN, P.J. Developing and using multiple models to promote scientific literacy in the context of socio-scientific issues. Science & Education, v. 30, n. 3, p. 589-607, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00206-1. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00206-1

LEATHERBARROW, A. Chernobyl 01:23:40: the incredible true story of the world’s worst nuclear disaster. [s.l.]: Andrew Leatherbarrow, 2016.

LEDERMAN, N.G.; ABD-EL-KHALICK, F.; BELL, R.L.; SCHWARTZ, R.S. Views of nature of science questionnaire: toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, v. 39, n. 6, p. 497-521, 2002. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.10034. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.10034

LEWIN, M. The Gorbachev phenomenon: a historical interpretation. Berkeley: University of California Press, 1991.

LEWIN, M. O século soviético. São Paulo: Record, 2007.

LOCHARD, J. Psychological and social impacts of post-accident situations: lessons from the Chernobyl accident. Austria: Berger, 1996. Disponível em: http://inis.iaea.org/search/search.aspx?orig_q=RN:27066487. Acesso em: 2 out. 2022.

MAIA, P.; JUSTI, R.; SANTOS, M. Aspects about science in the context of production and communication of knowledge of Covid-19. Science & Education, v. 30, n. 5, p. 1075-1098, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00229-8. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00229-8

MARTINS, A.F.P. Natureza da ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 703-737, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p703. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2015v32n3p703

MOURA, B.A. O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237

MOURA, C.; CAMEL, T.; GUERRA, A. A natureza da ciência pelas lentes do currículo: normatividade curricular, contextualização e os sentidos de ensinar sobre ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, e15631, p. 1-27, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172020210114. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172020210114

NIELSEN, K.H. Scientific communication and the nature of science. Science & Education, v. 22, n. 9, p. 2067-2086, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-012-9475-3. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-012-9475-3

OLIVEIRA, B.J. História da ciência no cinema. In: GOMES, A.C.V.; CARVALHO, E.B. (org.). História da ciência no cinema 5. Belo Horizonte: Fino Traço, 2005. p. 189-189.

PEDUZZI, L.; RAICIK, A. Sobre a natureza da ciência: asserções comentadas para uma articulação com a história da ciência. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 19-55, 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p19. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p19

PLOKHY, S. Chernobyl: the history of a nuclear catastrophe. London: Hachette, 2018.

REID, G.; NORRIS, S.P. Scientific media education in the classroom and beyond: a research agenda for the next decade. Cultural Studies of Science Education, v. 11, n. 1, p. 147-166, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-015-9709-1. DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-015-9709-1

ROBERTS, D.A. Scientific literacy/science literacy. In: ABELL, S.K.; APPLETON, K. (eds.). Handbook of research on science education. New York: Routlege, 2007. p. 729-780. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203824696. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203824696

SANTOS, M.; MAIA, P.F.; JUSTI, R. Um modelo de ciências para fundamentar a introdução de aspectos de natureza da ciência em contextos de ensino e para analisar tais contextos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 581-616, 2020. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u581616. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u581616

SANTOS, P.N.; AQUINO, K.A.S. Utilização do cinema na sala de aula: aplicação da química dos perfumes no ensino de funções orgânicas oxigenadas e bioquímica. Química Nova na Escola, v. 33, n. 3, p. 160-167, 2011. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_3/160-RSA02910.pdf. Acesso em: 2 out. 2022.

SASSERON, L.H.; CARVALHO, A.M.P.d. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/246. Acesso em: 2 out. 2022.

SOLBES, J.; TORRES, N. Energía nuclear: una cuestion sociocientífica para el desarrollo del pensamiento crítico. In: CONRADO, D.M.; NUNES-NETO, N. (eds.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: Edufba, 2018. p. 375-394. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523220174.0019. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523220174.0019

STUBNA, J.; HOSTOVECKY, M.; TOTHOVA, D. Documentary movies as a motivation in science subjects. In: IEEE International Conference on Emerging Elearning Technologies and Applications, 12., 2014, Vysoké Tatry. Anais…. Vysoké Tatry: IEEE Xplore, 2014. p. 169-174. DOI: https://doi.org/10.1109/ICETA.2014.7107579. DOI: https://doi.org/10.1109/ICETA.2014.7107579

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: Unesco, 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acesso em: 2 out. 2022.

VAN DIJK, E.M. Portraying real science in science communication. Science Education, v. 95, n. 6, p. 1086-1100, 2011. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20458. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20458

Published

2022-12-17

Issue

Section

Special issue