Decolonizing science education

reflections and strategies for using the history of science and science, technology and society in a decolonial approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v15i2.809

Keywords:

history of science, STS, decoloniality, epistemologies of the south

Abstract

When we reflect on decolonizing scientific education, we rescue the history of people, mainly in their relationships with science, technology and society. This article aims to bring reflections and strategies on how to decolonize the history of science (HS) in a science-technology-society (STS) approach. Our study is centered on a theoretical-reflective analysis that dialogues with the literature, aiming to break the boundaries between different knowledges and pointing towards a decolonial scientific education. The results show the need for both STS and HS to build critical thinking in relation to science, the world and society, which can be achieved through decoloniality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVIM, M.H.; ZANOTELLO, M. História das ciências e educação científica em uma perspectiva discursiva: contribuições para a formação cidadã e reflexiva. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 2, p. 349-359, 2014. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i2.198

ARAUJO, M.R.P; FARIAS, C.R.O.; NUNES, C.C.A. Reflexões acerca do conhecimento científico, saberes locais e suas relações com o ensino de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 11., 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017.

ARROYO, M.G. Outros sujeitos, outras pedagogias. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

AULER, D. Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

AULER, D. Enfoque ciência-tecnologia-sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência e Ensino, v. 1, número especial, p. 1-20, 2007.

AULER, D.; BAZZO, W.A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Revista Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100001

BALLESTRIN, L. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, p. 89-117, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 1 out. 2022.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Diário Oficial da União, Brasília, 10 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 1 out. 2022.

DUTRA, D.S.de A.; CASTRO, D.J.F.de A.; MONTEIRO, B.A.P. Educação em ciências e decolonialidade: em busca de caminhos outros. In: MONTEIRO, B.A.P.; DUTRA, D.S.A.; CASSIANI, S.; SANCHEZ, C.; OLIVEIRA, R.D.V.L. (orgs.). Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 01-17.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Livraria Fator, 1983.

FEYERABEND, P. Contra o método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE JR., O. Relevância da filosofia e da história das ciências para a formação dos professores de ciências. In: SILVA FILHO, W.J. et al. Epistemologia e ensino de ciências. Salvador: Arcádia, 2002. p. 51-92.

GALISON, P. Material culture, theoretical culture and delocalization. In: KRIGE, J.; PESTRE, D. (ed.). Science in the twentieth century. Paris: Harwood, 1997. p. 669-682.

GOMES, R.V. A história da ciência no ensino de química: um estudo sobre a tabela periódica desenvolvido com futuros professores. 2020. 159f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) – Universidade Federal do Espírito Santo/Centro Universitário do Norte do Estado do Espírito Santo, São Mateus, 2020.

GOMES, R.V.; MENDES, A.N.F.; AIRES, J.A. História da ciência no ensino superior: um estudo das concepções de licenciandos em química sobre a construção da tabela periódica. Scientia Naturalis, v. 3, n. 4, p. 1662-1677, 2021.

GÓMEZ, C.S.; GROSFOGUEL, R. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: GÓMEZ, S.C.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 09-22.

JAPIASSU, H. Um desafio à educação: repensar a pedagogia científica. São Paulo: Letras e Letras, 1999.

KLEIN, U. Experiments, models, paper tools: cultures of organic chemistry in the nineteenth century. Redwood: Stanford University Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503619838

KOMINSKY, L.; GIORDAN, M. Visões sobre ciências e sobre o cientista entre estudantes do ensino médio. Química Nova na Escola, v. 15, p. 11-18, 2002.

MARTINS, A.F.P. História e filosofia da ciência no ensino: há muitas pedras nesse caminho. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 112-131, 2007.

MATTHEWS, M. International handbook of research in history, philosophy and science teaching. Dordrecht: Springer, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7654-8

MIGNOLO, W.D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura: un manifiesto. In: GÓMEZ, S.C.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 25-46.

MIGNOLO, W.D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, n. 34, p. 287-324, 2008.

MONTEIRO, B.A.P.; DUTRA, D.S.A.; CASSIANI, S.; SANCHEZ, C.; OLIVEIRA, R.D.V.L. (orgs.). Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.

MOURA, C.B.; GUERRA, A. História cultural da ciência: um caminho possível para a discussão sobre as práticas científicas no ensino de ciências? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 725-748, 2016.

OLIVER, G.S. História das ciências e das tecnologias e o campo de ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Contemporâneos: Revista de Artes e Humanidades, v. 10, p.1-24, 2010.

OLIVEIRA, R.R.; ALVIM, M.H. Elos possíveis entre a história das ciências e a educação CTS. Khronos, n. 4, p. 58-71, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/khronos.v0i4.131155

OLIVEIRA, S.; GUIMARÃES, O.M.; LORENZETTI, L. O enfoque CTS e as concepções de tecnologia de alunos do ensino médio. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2, p. 121-147, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p121

PEREIRA, L.S.; SANTANA, C.Q.; BRANDÃO, L.F.S.P. O apagamento da contribuição feminina e negra na ciência: reflexões sobre a trajetória de Alice Ball. Cadernos de Gênero e Tecnologia, v. 12, n. 40, p. 92-110, 2019. DOI: https://doi.org/10.3895/cgt.v12n40.9346

PINHEIRO, B.C.S. Educação em ciências na Escola Democrática e as relações étnico raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329-344, 2019. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344

PINHEIRO, B.C.S. @Descolonizando_saberes: mulheres negras na ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020.

POMBO, F.M.Z.; LAMBACH, M. Compreensões da visão da ciência e do cientista entre os estudantes do ensino de ciências e química da EJA. In: Congresso Nacional de Educação, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUC-PR, 2015.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. Anuário Mariateguiano, v. 9, n. 9, p. 113-121, 1997.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Perspectivas Latino-americanas, 2005.

RIBAS, H.L.; AIRES, J.A. História e filosofia da ciência no ensino de química: o que os alunos pensam sobre a colaboração entre os cientistas. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, 16., 2012, Salvador. Anais[...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2012.

SANTOS, B.S. Um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 2002.

SANTOS, B.S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SANTOS, B.S.; ARAÚJO, S.; BAUMGARTEN, M. As Epistemologias do Sul num mundo fora do mapa. Sociologias, v. 18, n. 43, p. 14-23, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-018004301

SANTOS, M.E.V.M. Ciência como cultura: paradigmas e implicações epistemológicas na educação científica escolar. Química Nova, v. 32, n. 2, p. 530-537, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422009000200043

SANTOS, V.M. Notas desobedientes: decolonialidade e a contribuição para a crítica feminista à ciência. Psicologia & Sociedade, v. 30, e200112, p. 1-11, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30200112

SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência–Tecnologia–Sociedade) no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202

SANTOS, W.L.P.; SCHNETZLER, R.P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 2003.

SILVA, E.L. Contextualização no ensino de química: ideias e proposições de um grupo de professores. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

SILVA, L.H.; PINHEIRO, B.C.S. Produções científicas do Antigo Egito: um diálogo sobre química, cerveja, negritude e outras coisas mais. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 1, p. 5- 28, 2018.

SOLBES, J. Contribución de las cuestiones sociocientificas al desarrollo del pensamiento crítico (II): Introducción. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 10, n. 2, p. 1-10, 2013a. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.i1.01

SOLBES, J. Contribución de las cuestiones sociocientificas al desarrollo del pensamiento crítico (II): Ejemplos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 10, n. 2, p. 148-158, 2013b. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.i2.03

STRIEDER, R.B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas, 2012. 283 f. Tese (Doutorado em Ciências/Ensino de Física) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

TORRES, N.M. Against war. Durham: Duke University Press, 2006.

WALSH, C. Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; Ediciones Abya-Yala, 2009.

ZANON, D.A.V.; MACHADO, A.T. A visão do cotidiano de um cientista retratada por estudantes iniciantes de licenciatura em química. Ciência & Cognição, v. 18, n. 1, 2013.

Published

2022-12-17

Issue

Section

Special issue