Historical, philosophical, and pedagogical contents in the ENADE 2017 tests of the degree courses in biology, physics, mathematics, and chemistry
DOI:
https://doi.org/10.53727/rbhc.v16i1.849Keywords:
history of science , teacher training , contextual approach , science educationAbstract
The analysis of the ENADE 2017 tests of the degree in science and mathematics courses allowed a reflection on which themes and approaches of the history and philosophy of science (HFC) are essential in teacher training from the point of view of INEP. After selecting and analyzing the items involving HFC content, we found evidence that the evaluation of these contents needed to be more cohesive, hindering the dialogue between the scientific, pedagogical, and historical-philosophical axes. Thus, we conclude that the inclusion of HFC content in undergraduate courses still lacks methods and strategies capable of producing a scientific education in which the production of knowledge is perceived as a cultural practice.
Downloads
References
ACEVEDO-DÍAZ, J.A.; GARCÍA-CARMONA, A. Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado: tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 13, n. 1, p. 3-19, 2015. Disponível em: https://rodin.uca.es/handle/10498/18010. Acesso em: 4 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.02
ALLCHIN, D. From science studies to scientific literacy: A view from the classroom. Science & Education, v. 23, n. 9, p. 1911-1932, 2014. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/From-Science-Studies-to-Scientific-Literacy%3A-A-View-Allchin/ab395d551ff2a5a2b87153b3f7caaebf10685d20. Acesso em: 16 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-013-9672-8
BRANDEMBERG, J.C. Sobre o uso da história da matemática no ensino de equações algébricas. Revista Cocar, n. 3, p. 167-186, 2017. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1168. Acesso em: 28 set. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CES n. 1.301, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação, Poder Executivo, Brasília, DF, 2001a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 2 out. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CES n. 1.302/2001, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação, Poder Executivo, Brasília, DF, 2001b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES13022.pdf. Acesso em: 2 out. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CES n. 1.303/2001, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Química. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação, Poder Executivo, Brasília, DF, 2001c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em: 2 out. 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CES n. 1.304/2001, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Nacionais Curriculares para os Cursos de Física. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação, Poder Executivo, Brasília, DF, 2001d. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1304.pdf. Acesso em: 2 out. 2022.
BRASIL. Portaria Inep n. 510 de 6 de junho de 2017. Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/19103228/do1-2017-06-08-portaria-n-510-de-6-de-junho-de-2017-19103159. Acesso em: 5 out 2022.
BRASIL. Relatório Síntese de Área: Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura). Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, DF, 2018a. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Ciencias_Biologicas.pdf. Acesso em: 5 out 2022.
BRASIL. Relatório Síntese de Área: Física (Bacharelado e Licenciatura). Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, DF, 2018b. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Fisica.pdf. Acesso em: 5 out 2022.
BRASIL. Relatório Síntese de Área: Matemática (Bacharelado e Licenciatura). Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, DF, 2018c. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Matematica.pdf. Acesso em: 5 out 2022.
BRASIL. Relatório Síntese de Área: Química (Bacharelado e Licenciatura). Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, DF, 2018d. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/relatorio_sintese/2017/Quimica.pdf. Acesso em: 5 out 2022.
DAMASIO, F.; PEDUZZI, L.O.Q. História e filosofia da ciência na educação científica: para quê? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v19/1983-2117-epec-19-e2583.pdf. Acesso em: 30 set 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190103
DUARTE, M. da C. Analogias na educação em ciências contributos e desafios. Investigações em Ensino de Ciências, v. 10, n. 1, p. 7-29, 2016. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/520. Acesso em: 8 out 2022.
ELLIS, P.D. The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis and the interpretation of research results. New York: Cambridge University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511761676
FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Tradução Lori Viali. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FORATO, T.C. de M.; BAGDONAS, A.; TESTONI, L. Episódios históricos e natureza das ciências na formação de professores. Enseñanza de las Ciencias, n. extra, p. 3511-3516, 2017. Disponível em: https://ddd.uab.cat/record/183875. Acesso em: 16 out. 2022.
FORATO, T.C. de M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. de A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3683153. Acesso em: 1 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2011v28n1p27
GIL PÉREZ, D. G.; FERNÁNDEZ MONTORO, I.; CARRASCOSA ALÍS, J.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, p. 125-153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001
GREASLEY, P. Quantitative data analysis using SPSS: An introduction for health and social science. New York: McGraw Hill; Open University Press, 2008.
HÖTTECKE, D.; SILVA, C.C. Why implementing history and philosophy in school science education is a challenge: An analysis of obstacles. Science & Education, v. 20, n. 3-4, p. 293-316, 2011. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-010-9285-4. Acesso em: 4 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-010-9285-4
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Banco de Microdados Enade. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade. Acesso em: 16 fev. 2022.
JUDENSNAIDER, I. Conteúdos históricos e filosóficos da ciência na formação inicial de professores: uma investigação a partir das provas do Enade de 2017 dos cursos de licenciatura em biologia, física, matemática e química. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2022. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/4904. Acesso em: 20 mar. 2023.
JUDENSNAIDER, I.; FIGUEIRÔA, S.F. de M.; VILLAR, R.P. Como as teorias da aprendizagem aparecem nas provas do Enade? Uma investigação para as licenciaturas em ciências e matemática em 2017. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [s. l.], v. 2, p. e021016, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/529. Acesso em: 11 out. 2021.
LEDERMAN, N.G. Nature of science: Past, present, and future. In: ABELL, S.K.; LEDERMAN, N.G. (eds.). Handbook of research on science education. New York; London: Routledge, 2013. p. 845-894.
LOPES, C.V.M.; MARTINS, R. de A.J.J. Thomson e o uso de analogias para explicar os modelos atômicos: o “pudim de passas” nos livros texto. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7., 2009, Florianópolis. Atas... Florianópolis: Abrapec, 2009. Disponível em: http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/1682.pdf. Acesso em: 8 out. 2022.
MARTINS, R.A. Introdução: história da ciência e seu uso na educação. In: SILVA, C.C. (org.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2006. p. 21-34.
MATTHEWS, M.R. A role for history and philosophy in science teaching. Interchange, v. 20, n. 2, p. 3-15, 1989. Disponível em: https://isidore.co/misc/Physics%20papers%20and%20books/Pedagogy/A%20role%20for%20HPS%20in%20science%20teaching%20(Matthews).pdf. Acesso em: 3 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01807043
MATTHEWS, M.R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165906. Acesso em: 3 nov. 2022.
MATTHEWS, M.R. Changing the focus: From nature of science (NOS) to features of science (FOS). In: KHINE, M.S. Advances in nature of science research. Dordrecht: Springer, 2012. p. 3-26. Disponível em: http://www.bu.edu/hps-scied/files/2012/10/Matthews-HPS-Changing-the-Focus-From-Nature-of-Science-to-Features-of-Science.pdf. Acesso em: 3 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2457-0_1
MORTIMER, E.F. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v. 1, n. 1, p. 20-39, 2016. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/645. Acesso em: 2 out 2022.
MOURA, B.A. O que é natureza da ciência e qual sua relação com a história e filosofia da ciência. Revista Brasileira de História da ciência, v. 7, n. 1, p. 32-46, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Breno_Arsioli_Moura/publication/275583864_O_que_e_natureza_da_ciencia_e_qual_sua_relacao_com_a_historia_e_filosofia_da_ciencia/links/5540021a0cf2736761c25dc2/O–que–e–natureza–da–ciencia–e–qual–sua–relacao–com–a–historia–e–filosofia–da–ciencia.pdf. Acesso em: 5 out 2022. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i1.237
MOURA, B.A.; SILVA, C.C. Abordagem multicontextual da história da ciência: uma proposta para o ensino de conteúdos históricos na formação de professores. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 7, n. 2, p. 336-348, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Breno_Arsioli_Moura/publication/275583854_Abordagem_Multicontextual_da_Historia_da_Ciencia_uma_proposta_para_o_ensino_de_conteudos_historicos_na_formacao_de_professores/links/553fffb10cf29680de9dc2a8/Abordagem–Multicontextual–da–Historia–da–Ciencia–uma–proposta–para–o–ensino–de–conteudos–historicos–na–formacao–de–professores.pdf. Acesso em: 4 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i2.676
PEDUZZI, L.O. de Q. Evolução dos conceitos da física: do átomo grego ao átomo de Bohr. Florianópolis: Departamento Física/UFSC, 2008. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~lang/Textos/Textos_Peduzzi/Atomo_grego_Bohr.pdf. Acesso em: 27 set. 2022.
PEDUZZI, L.O. de Q.; RAICIK, A. C. Sobre a natureza da ciência: asserções comentadas para uma articulação com a história da ciência. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 19-55, 2020. Disponível em: https://if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1606. Acesso em: 30 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p19
RAICIK, A.C. A rã enigmática e os experimentos exploratórios: dos estudos iniciais de Galvani à sua teoria da eletricidade animal. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 12, n. 1, p. 114-137, 2019. Disponível em: https://www.sbhc.org.br/revistahistoria/view?ID_REVISTA_HISTORIA=62. Acesso em: 6 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v12i1.44
RUSSO, M. Irritabilidade e sensibilidade: fisiologia e filosofia de Albrecht von Haller. In: MARTINS, R.A.; MARTINS, L.A.C.P.; SILVA, C.C.; FERREIRA, J.M.H. (eds.). Filosofia e história da ciência no Cone Sul. 3º Encontro. Campinas: Afhic, 2004. p. 310-319. Disponível em: ghtc.usp.br/server/AFHIC3/Trabalhos/41-Marisa-Russo.pdf. Acesso em: 7 mar. 2023.
VASCONCELOS, S.S.; FORATO, T.C. de M. Niels Bohr, espectroscopia e alguns modelos atômicos no começo do século XX: um episódio histórico para a formação de professores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 851-887, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2018v35n3p851. Acesso em: 27 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p851
VERHINE, R.E.; DANTAS, L.M.V. A avaliação do desempenho de alunos de educação superior: uma análise a partir da experiência do Enade. In: LORDÊLO, J.A.C.; DAZZANI, M.V. Avaliação educacional: desatando e reatando nós. Salvador: EdUfba, 2009. p. 173-199. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/wd/pdf/lordelo-9788523209315.pdfpage=174. Acesso em: 16 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523209315.0009
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ivy Judensnaider, Silvia F. M. Figueirôa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.