The Stanford-Binet test in Brazil

the experiments in Pernambuco and Rio de Janeiro (1925-1935)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v17i1.937

Keywords:

history of psychology , Lewis Terman (1877-1956), IQ tests , Ulysses Pernambucano (1892-1943), Ernani Lopes (1885-1969)

Abstract

In 1916, Lewis Terman published one of the most popular versions of the Binet-Simon intelligence test in the United States: the Stanford-Binet. It was considered a milestone in the history of tests because it introduced the concept of intelligence quotient (IQ) into this type of assessment. This article seeks to investigate the process in which two versions of the Stanford-Binet were devised in Brazil, in a collective effort led by Ernani Lopes in Rio de Janeiro and Ulysses Pernambucano in Recife. Our goal is to demonstrate that these researchers played an active role in the re-elaboration of these tests, which often justified the link that was also established by them between race, class, and intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A CLÍNICA de Eufrenia. Arquivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 5, n. 2, p. 65-98, 1932.

ACCORSI, G.E. Ernani Lopes. Médicos que atuaram no Hospital Nacional de Alienados (blog). In: Biblioteca Virtual em História do Patrimônio Cultural da Saúde, 2018. Disponível em: https://hpcs.bvsalud.org/wp-content/uploads/2018/07/Lopes-Ernani.pdf Acesso em: 9 abr. 2024.

ALBUQUERQUE, J.J.C.C. Tests. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1928.

ALVES, I. Teste individual de inteligência. 3. ed. Rio de Janeiro: Typographia d’A Encadernadora, [1926] 1932a.

ALVES, I. Teste collectivos de intelligencia (Terman group test) e a sua aplicação nas escolas públicas. Boletim de Educação Pública, v. 2, n. 3 e 4, p. 397-435, 1932b.

ALVES, I. A seleção dos super-normais. Revista do Ensino, n. 101, p. 66-72, 1934.

ANITA Paes Barreto. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 20, n. 3, p. 49, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932000000300009. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932000000300009

ANTIPOFF, H. A criança bem dotada. Revista do Ensino, n. 176, p. 21-25, 1946.

BARRETO, A. Revisão pernambucana da escala Binet-Simon-Terman. Arquivos da Assistência a Psicopatas de Pernambuco, v. 5, n. 1 e 2, p. 164-188, 1935.

BARRETO, A.; CAMPOS, A. Revisão pernambucana da escala Binet-Simon-Terman. Arquivos da Assistência a Psicopatas de Pernambuco, v. 4, n. 1, p. 1-18, 1934.

BINET, A.; SIMON, T. The development of intelligence in children (The Binet-Simon scale). Baltimore: Williams & Wilkins, 1916. DOI: https://doi.org/10.1037/11069-000

CAMPOS, A. Revisão da escala Binet-Simon-Terman. Archivos da Assistência a Psicopatas de Pernambuco, v. 2, n. 1, p. 84-87, 1932.

CAMPOS, R.H.; BORGES, A.A.P. De Genève à Belo Horizonte, une histoire croisée: circulation, réception et réinterprétation d-un modèle européen des classes spéciales au Brésil des années 1930. Paedagogica Historica, v. 50, p. 195-212, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/00309230.2013.872680

CARSON, J. Measure of merit: talents, intelligence, and inequality in the French and American Republics, 1750-1940. New Jersey: Princeton University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691187679

CASTRO, R.D. A sublimação do id primitivo em ego civilizado: o projeto dos psiquiatras-psicanalistas para civilizar o país (1926-1944). Tese (Doutorado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, Rio de Janeiro, 2014.

CERQUEIRA, E.C.B. A Sociedade Brasileira de Neurologia, Psiquiatria e Medicina Legal: debates sobre ciência e assistência psiquiátrica (1907-1933). Dissertação (Mestrado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, Rio de Janeiro, 2014.

CHAPMAN, P.D. Schools as sorters: Lewis M. Terman, applied psychology, and the intelligence testing movement, 1890-1930. New York: New York University Press, 1988.

COUTINHO, C. Contribuição à revisão pernambucana da escala de Binet-Simon-Terman. Arquivos da Assistência a Psicopatas de Pernambuco, v. 3, n. 1, p. 15-26, 1933.

DÁVILA, J. Diploma de brancura. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

[DOCUMENTOS referentes ao Instituto de Educação]. Arquivo pessoal de Lourenço Filho, série temática, classificação LF t Inst. Educ. Rio de Janeiro: CPDOC/Fundação Getulio Vargas, 1927-1964.

FACCHINETTI, C.; MOTA, A.; MUÑOZ, P. A higiene mental no Brasil: racismo, eugenia e infância no Rio de Janeiro (anos 1920 a 1960). In: CAMPOS, R.; RUPERTHUZ, M. (org.). Higiene mental, psiquiatría y sociedad en Iberoamérica (1920-1960). Madrid: La Catarata, 2022. p. 20-30.

FASS, P. The IQ: a cultural and historical framework. American Journal of Education, v. 88, n. 4, p. 431-458, 1980. DOI: https://doi.org/10.1086/443541

FROTA, Z. Crianças super-normais através do estudo de L. Terman. Revista do Ensino, v. 7, n. 97, p. 7-25, 1933.

GOULD, S.J. A falsa medida do homem. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

HACKING, I. The taming of chance. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

JACÓ-VILELA, A.M. Psychological measurement in Brazil in the 1920s and 1930s. History of Psychology, v. 17, n. 3, p. 237-248, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1037/a0035333. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1037/a0035333

JACÓ-VILELA, A.M.; SILVA, V. Medición psicológica en Brasil: la recepción particular de las técnicas de evaluación. In: BARRERA, R. História local de la psicologia. Santiago: Ediciones Universidad Santo Tomás, 2016. p.125-144.

JACÓ-VILELLA, A.M. et al. Psicologia na psiquiatria: testes psicológicos no pavilhão de observação do Hospício Nacional de Alienados (1907-1925). In: VENANCIO, A.T.; DIAS, A.T. (org.). O Hospício da Praia Vermelha: do Império à República (Rio de Janeiro, 1852-1944). Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2022. DOI: https://doi.org/10.7476/9786557081723.0013

LEVINE, P. Eugenics: a very short introduction. New York: Oxford University Press, 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780199385904.001.0001

LOPES, E. Subsídios à adaptação brasileira dos testes de Binet-Terman. Archivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 4, n. 1, p. 17-52, 1931a.

LOPES, E. Subsídios para a adaptação brasileira dos testes de Binet-Terman (continuação). Archivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 4, n. 2, p. 97-132, 1931b.

LOPES, E. Subsídios à adaptação brasileira dos testes de Binet-Terman (continuação). Archivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 5, n. 1, p. 39-70, 1932.

LOPES, M.B.L.; FIALHO, I.A. Sugestões para o emprego dos tests. Archivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 2, n. 2, p. 68-77, 1929.

MINTON, H.L. Lewis M. Terman: pioneer in psychological testing. New York: New York University Press, 1988.

MONARCHA, C. Testes ABC: origem e desenvolvimento. Boletim: Academia Paulista de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 7-17, 2008.

O LABORATÓRIO de psicologia. Archivos Brasileiros de Higiene Mental, p. 99-107, 1932.

PATTO, M.H.S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.

PATTO, M.H.S. Ciência e política na Primeira República: origens da psicologia escolar. Mnemosine, v. 1, n. especial, p. 203-225, 2004.

PATTO, M.H.S. Estado, ciência e política na Primeira República: a desqualificação dos pobres. Estudos Avançados, v. 13, n. 35, p. 167-198, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141999000100017

PEQUENA CRUZADA. Pequena Cruzada: 100 anos de história, s.d. p. 2-29. Disponível em: https://www.pequenacruzada.org.br/_files/ugd/47aff8_38063583cf6341d9b345a0546f398e34.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.

PERNAMBUCANO, U. A psicologia em Pernambuco. Archivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 3, n. 3, p. 85-90, 1930.

PERNAMBUCANO, U.; BARRETO, A. P. O vocabulário das crianças das escolas primárias do Recife. Arquivos da Assistência a Psicopatas de Pernambuco, v. 1, n. 1, p. 3-33, 1931.

PERNAMBUCANO, U.; CAMPOS, A. O teste “A bola e o campo” em crianças de 12 e 13 anos. Arquivos da Assistência a Psicopatas de Pernambuco, v. 1, n. 1, p. 34-36, 1931.

PORTAVALES, V.; JACÓ-VILLELA, A.M. Maria Brasília Leme Lopes (1909-1996). In: CNPq. Pioneiras da ciência no Brasil: 6. ed. 2016. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/mulher-e-ciencia/pioneiras-da-ciencia-1/pioneiras-6a-edicao. Acesso em: 3 abr. 2024.

PORTER, T. The rise of statistical thinking, 1820-1900. New Jersey: Princeton University Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.23943/princeton/9780691208428.001.0001

PROF. ULYSSES Pernambucano. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, v. 2, n. 1, p. 3-4, 1944. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0004-282X1944000100001. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0004-282X1944000100001

RECIFE. Projeto de lei ordinária n. 1.335/2020. Declara Anita Paes Barreto como patrona da Psicologia em Pernambuco. Recife: Assembleia Legislativa de Pernambuco, 2020. Disponível em: https://www.alepe.pe.gov.br/proposicao-texto-completo/?docid=6195&tipoprop=p. Acesso em: 27 mar. 2024. Acesso em: 27 mar. 2024.

REIS, J.R.F. Higiene mental e eugenia: o projeto de regeneração nacional da Liga Brasileira de Higiene Mental (1920-30). Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

ROCHA, A.C.S.M. O que fazer com os rudes? Isaías Alves e as divergências sobre o papel da inteligência na organização escolar (1930-1942). Dissertação (Mestrado em História, Política e Bens Culturais) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2011.

ROCHA, A.C.S.M. Entre o Brasil e os Estados Unidos: intelectuais, ideias e projetos de educação (1927-1935). Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2020. DOI: https://doi.org/10.7476/9786557080832

ROCHA, A.C.S.M. Isaías Alves. In: JACÓ-VILELA, A.M.; KLAPPENBACH, H.; ARDILA, R. (ed.). The Palgrave biographical encyclopedia of psychology in Latin America. Cham: Palgrave Macmillan, 2023. p. 38-40. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-030-56781-1_562. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-56781-1_562

ROTA JR., C. Recepção e circulação de testes de inteligência na escola de aperfeiçoamento de professores de Belo Horizonte (1929-1946). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

SATURNINO, M. Psychometria de 100 soldados pelos testes de Binet. Archivos Brasileiros de Higiene Mental, v. 3, n. 1, p. 12-17, 1930.

SOUZA, V.S. Por uma nação eugênica: higiene, raça e identidade nacional no movimento eugênico brasileiro dos anos 1910 e 1920. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 1, n. 2, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.53727/rbhc.v1i2.397. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.53727/rbhc.v1i2.397

SOUZA-CHALOBA, R.F. A contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debate. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. 1-24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e063. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e063

STEPAN, N. A hora da eugenia: raça, gênero e nação na América Latina. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2005.

STERN, A. Eugenic nation: faults and frontiers of better breeding in modern America. Berkeley: University of California Press, 2005.

TERMAN, L.M. The measurement of intelligence. Cambridge: Riverside Press, 1916. DOI: https://doi.org/10.1037/10014-000

TERMAN, L.M. Intelligence and its measurement: a symposium – II. Journal of Educational Psychology, v. 12, n. 3, p. 127-133, 1921. DOI: https://doi.org/10.1037/h0064940

VIALLE, W. Terminal science? The work of Lewis Terman revisited. Roeper Review, v. 17, n. 1, p. 32-38, 1994. DOI: https://doi.org/10.1080/02783199409553614

VINCENTINI, R. Entre sanatórios e terreiros: Ulysses Pernambuco, René Ribeiro e o projeto reformista da psiquiatria social de Recife (1910-1940). Dissertação (Mestrado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, Rio de Janeiro, 2018.

WINSTON, A.S. Scientific racism and North American psychology. In: The Oxford encyclopedia of psychology, 2020. Oxford: Oxford University Press, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.516. Acesso em: 27 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.516

Recebido em setembro de 2023

Aceito em novembro de 2023

Published

2024-07-22

Issue

Section

Articles