Brazilian flora approach in biology textbooks from secondary education

an analysis centered on the history of science

Authors

  • Bruna Paula da Cruz Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)
  • Fernando José Luna Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v10i2.120

Keywords:

Brazilian flora, textbook, teaching of botany

Abstract

This paper analyzes the approaches to teaching the subject of Brazilian flora in twelve secondary school biology textbooks. We established that the textbooks, for the most part, introduce and discuss more exotic plants than native species, many of which are referred to solely by their common names; they present an insufficient number of illustrations; and native plants are rarely identified as such. In only half of the books some historical information is included, and this only in one or few chapters, while emphasis is given to episodes referring to the present reduced biodiversity of Brazilian biomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Paula da Cruz, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora; Mestre em Botânica Aplicada pela Universidade Federal de Lavras e Doutoranda em Ciências Naturais, linha de pesquisa de Ensino de Ciências, pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. É Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - campus Itaperuna, RJ.

Fernando José Luna, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Bacharel em Química pela Universidade Federal do Ceará; Mestre em Química Inorgânica pela Universidade de Ibaraki, no Japão, e Doutor em Ciências pela Universidade Estadual de Campinas. É Professor Associado do Centro de Ciência e Tecnologia da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro.

Published

2017-12-19

Issue

Section

Articles