History of physics in the 19th century

Discussing the nature of science and its implications for physics teaching in the classroom

Authors

  • Nathaly Barboza de Brito Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)
  • Ueslei Vieira dos Reis Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)
  • Ivan Luis Miranda Talon Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)
  • José Claudio de Oliveira Reis Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.53727/rbhc.v7i2.200

Keywords:

history of science, science education, nature of science

Abstract

This paper discusses the importance of working with the history and philosophy of science in science education. For this end, it contemplates some aspects of nineteenth-century physics. We consider debates that took place in that period around the concept of energy, the concept of time and the nature of light as a way to discuss the development of physics as a historically constructed form of knowledge. We consider that an historical approach to the construction of scientific knowledge is a way to include in the educational context discussions that may lead to a less naïve understanding of scientific knowledge and that contemplates relevant aspects of the nature of science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathaly Barboza de Brito, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Licenciada em física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ e mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ.

Ueslei Vieira dos Reis, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Licenciado em física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ e mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ.

Ivan Luis Miranda Talon, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Licenciado em física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, bolsista CAPES e mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ.

José Claudio de Oliveira Reis, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em História e Filosofia da Ciência pela COPPE/UFRJ, professor adjunto do Instituto de Física da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ.

Published

2014-12-27

Issue

Section

Articles